نخستین مزرعه هوشمند شالیزاری در مازندران رونمایی شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران:

نخستین مزرعه هوشمند شالیزاری در مازندران رونمایی شد

ساری-امیر حسین طاهریان
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران گفت:برای توسعه کشاورزی راهی به جز وارد شدن به توسعه علمی وجود ندارد و این روش برای کشاورزی مشکل‌گشا است و علم و فناوری می تواند کشاورزی را نجات دهد.
مجید بهادری در مراسم رونمایی نخستین مزرعه هوشمندسازی نظام شالیزاری همزمان با پانزدهمین رویداد ملی کشاورزی در مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز انجام شد، با بیان اینکه در چند سال اخیر سطح زیرکشت مکانیزه برنج از 65هزار هکتار به
132 هزار هکتار افزایش یافته است، اظهار داشت: اتفاقات خوبی در بخش کشاورزی در حال رخ دادن است که نفع آن به کشاورزان می‌رسد و جای خرسندی دارد.
وی ادامه داد: برای توسعه کشاورزی راهی به جزء وارد شدن به توسعه علمی وجود ندارد و این روش برای کشاورزی مشکل‌گشا است و علم و فناوری می‌تواند کشاورزی را نجات دهد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان
جهاد کشاورزی مازندران بیان داشت: در سالی که 25 درصد کاهش میزان بارندگی داریم و کمبود باران تمام استان‌های کشور را درگیر کرد و استان مازندران هم از این امر مستثنی نیست و به همین منظور
 42 هزار هکتار از اراضی برنجکاری استان مازندران تحت استرس است.
وی گفت: خوشبختانه کشاورزی نوین در استان مازندران هم در حال انجام است و کشاورز به راحتی می‌تواند مزرعه خود را مدیریت کند و از صرفه اقتصادی هم برخوردار است.
بهادری افزود:هوشمندسازی کشاورزی گامی در جهت تحقق آینده کشاورزی است به شرطی که طرح‌هایی که قرار است پیاده‌سازی شود زمان‌بر نباشد.
معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز در ادامه با بیان اینکه در چند سال اخیر سرمایه گذاری در بخش کشاورزی از هشت درصد به 3.1 درصد رسیده است و پیش‌بینی نمی‌شود به زودی بتوانیم این مسیر را بهبود ببخشیم، تصریح  کرد: در آینده ناچار هستیم به سمت توسعه فناوری‌ها و هوشمندسازی حرکت کنیم و این امر به یک ضرورت تبدیل خواهد شد.
ارژنگ جوادی ادامه داد:اگر بتوانیم هوشمندسازی کشاورزی را در زیربخش‌های مزارع، باغ، شیلات
 و دامپروری اجرا کنیم می‌توانیم به جهش تولید دست پیدا کنیم.
وی یادآور شد: باید به دنبال توسعه و پژوهش در کشور باشیم و از طریق مجازی بتوانیم نسبت به توسعه آموزش و فناوری اقدام کنیم.
دبیر ستاد هوشمندسازی کشاورزی وزارت
جهاد کشاورزی نیز در این مراسم با بیان اینکه سیستم یکپارچه اطلاعات کشاورزی و ستاد هوشمند سازی کشاورزی از اجزای این طرح است، اظهار داشت: طرح هوشمندسازی نظام شالیزارها به مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز مازندران واگذار شد.
وی افزود: استفاده از اینترنت اشیا و تأمین زیرساخت و ایستگاه‌های محیطی از بخش‌های مهم این طرح است که در چند نقطه کشور راه‌اندازی شد و با همکاری وزارت ارتباطات در حال انجام است.
حسین فرازمند با بیان اینکه طراحی و ساخت رصدخانه کشاورزی هم یکی دیگر از بخش‌های این طرح است که مرکز پایش اطلاعات کشاورزی کشور است، گفت: افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از منابع پایه با استفاده از اینترنت اشیا و هوشمندسازی هم از دیگر اقدامات این ستاد است که گاوداری هوشمند در استان البرز و شالیزار هوشمند در استان مازندران راه‌اندازی شد.
وی خاطرنشان کرد:باغ هوشمند در باغات سیب دماوند راه‌اندازی شد و اقدامات لازم با استفاده از اینترنت اشیاء انجام می‌شود.