اخذ عوارض از آزادراه تهران-شمال صرف محرومیت‌زدایی می‌شود

اخذ عوارض از آزادراه تهران-شمال صرف محرومیت‌زدایی می‌شود


رییس بنیاد مستضعفان اتمام تونل البرز در قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال را گام مهم دولت برشمرد و گفت: طی یکسال گذشته، ۱۵۰ میلیارد تومان عوارض گرفتیم که بخش مهمی از آن صرف مناطق محروم می‌شود.
به گزارش  مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، سیدپرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان همزمان با عید غدیر خم در آئین افتتاح ۱۰,۱۰۰ میلیارد تومان طرح آزادراهی و ریلی در دولت تدبیر و امید، گفت: امروز با افتخار می‌گویم کار تونل البرز به اتمام رسیده و از امروز قابل عبور خواهد بود. این تونل بسیار حساس و استراتژیک و مهم است.
فتاح افزود: ۸۳ سال است که مردم عزیز ما برای رفتن به چالوس باید از تونل کندوان عبور می‌کردند، تونل کندوان ۶۰ سال یکطرفه بوده است. به این شکل که یک ماشین می‌رفت و مأمور دو طرف می‌ایستاد و عبور را یک طرف برقرار می‌کردند. ۲۳ سال قبل قرارگاه خاتم همت کرد و تونل تعریض شد و دو طرفه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. اما از آنجایی که تونل کندوان در خط و رأس قرار گرفته است همیشه با برف و بوران و مشکلات همراه بوده است.
وی خاطرنشان کرد: قبل از تونل کندوان از سمت کرج و تهران آب به سمت کرج می‌آید و شیب به سمت پایین است بعد از تونل کندوان برعکس است یعنی آب به سمت چالوس می‌رود و شیب به سمت شمال است.
رئیس بنیاد مستضعفان گفت: تونلی که امروز افتتاح می‌شود، تراز آن ۳۰۰ متر پایین‌تر است یعنی تونل کندوان در تراز ۲۷۰۰ متری است و تونل البرز شرقی که امروز افتتاح می‌شود در تراز ۲۴۰۰ متری قرار دارد. تونل به نحوی طراحی شده که ابتدا و انتهای تونل ۷۰ متر اختلاف ارتفاع دارد یعنی در این ۶ هزار و ۵۰۰ متر، توانستند ۷۰ متر را با این شیب ملایم به سمت چالوس بشکنند.
فتاح ادامه داد: بنیاد در اینجا هم نقش سرمایه‌گذار داشته و به کمک دولت بوده و هم پیمانکار بوده است. یعنی شرکت‌هایی که در عرصه عمرانی هستند پیمانکار این پروژه بوده‌اند، ۵۰ درصد سرمایه‌گذاری تونل هم بنیاد تقبل کرده است همان‌طور در قطعه یک و چهار هم به این شکل است.