تکنولوژی "هایپرلوپ" و خاطرات ما در مترو

چند سالی است که بحث انقلاب در صنعت حمل و نقل با تکنولوژی "هایپرلوپ" مطرح است و کشورهای توسعه یافته در این حوزه درحال آزمایش و تحقیقات بودند. تقریباً در سال ۲۰۱۵ بود که در دبی جمعی از مهندسین و متخصیین این حوزه دور هم جمع شدند تا با سرمایه گذاری حاضر و آماده شیخ نشین امارات این پروژه را پیش ببرند. با این حال این تکنولوژی برای اولین بار در قاره سبز و در کشورهلند به صورت آزمایشی از سوی اتحادیه اروپا انجام شد و درپی تعهدات زیست محیطی اروپا تا سال ۲۰۵۰ احتمالا به صورت گسترده در سرتاسر اروپا مورد استفاده قرار خواهد گرفتم.

تکنولوژی "هایپرلوپ"  و خاطرات ما در مترو

چند سالی است که بحث انقلاب در صنعت حمل و نقل با تکنولوژی "هایپرلوپ" مطرح است و کشورهای توسعه یافته در این حوزه درحال آزمایش و تحقیقات بودند. تقریباً در سال 2015 بود که در دبی جمعی از مهندسین و متخصیین این حوزه دور هم جمع شدند تا با سرمایه گذاری حاضر و آماده شیخ نشین امارات این پروژه را پیش ببرند. با این حال این تکنولوژی برای اولین بار در قاره سبز و در کشورهلند به صورت آزمایشی از سوی اتحادیه اروپا انجام شد و درپی تعهدات زیست محیطی اروپا تا سال 2050 احتمالا به صورت گسترده در سرتاسر اروپا مورد استفاده قرار خواهد گرفتم.
به اختصار درمورد تکنولوژی "هایپرلوپ" می توان این چنین گفت که این فناوری درواقع نوعی تلفیق جالب از مهندسی هوافضا و راه آهن سریع السیر است.تونلی که هوای درونش تخلیه شده و حس حرکت در فضا را دارد. در این محیط محفظه ای جای می گیرد که با نیروی مغناطیس، معلق می شود و با موتور القایی خطی به حرکت در می آید و این امکان را می یابد که بدون هرگونه اصطحکاکی در محیطی امن با سرعتی درحدود 1200 کیلومتر در ساعت حرکت کند.
این را گفتیم تا کمی از خاطرات مترویی خود را یادآوری کنیم.زمانی که برای اولین درکشورمان ، بحث استفاده از قطار زیر زمین مطرح می شد و بسیاری آن را غیرممکن می دانستند.
 یا بد نیست به بودجه های تعویقی مترو در دولت های مختلف اشاره کنیم که اگر یک سوم آن هم تاکنون پرداخت می شد امروز خطوط مترو در سرتاسر شهرهای بزرگ با واگن های بسیار فعالیت
می کرد و درگام دوم به سمت حمل و نقل شهری سطحی مثل تراموا و اتصال خطوط بین شهری قطارهای زیرزمینی حرکت می کردیم.
 اما به هرحال اینها خاطرات و احتمالا آرزوهای بلند مدت ما از صنعت حمل و نقل عمومی است و فعلا باید امیدوار باشیم که بلیط مترو گران نشود و با زدن چند عدد ماسک روی هم، خود را از خطر کرونا در ازدهام و فشار جمعیت در واگن های مترو نجات دهیم و از شنیدن
راه اندازی حمل و نقل هایپرلوپ متعجب شویم!