عدم استفاده از دستبند برای برخی متهمان

حجت‌الاسلام اژه ای دستور داد؛

رئیس دستگاه قضا در جلسه مسئولان عالی قضائی گفت: نسبت به فردی که ضرورت ندارد، هنگام دستگیری و جلب در مقابل چشمان خانواده و همکارانش از دستبند و پابند استفاده نشود.

عدم استفاده از دستبند برای برخی متهمان

رئیس دستگاه قضا در جلسه مسئولان عالی قضائی گفت: نسبت به فردی که ضرورت ندارد، هنگام دستگیری و جلب در مقابل چشمان خانواده و همکارانش از دستبند و پابند استفاده نشود.
به گزارش  مرکز رسانه قوه قضائیه، دومین نشست مشترک شورای عالی قوه قضائیه و شورای عالی قضائی استان‌ها در دوره تحول و تعالی به صورت ویدئو کنفرانسی  برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای در ادامه نشست شورای عالی قوه قضائیه با شورای قضائی استان‌ها با تاکید بر اینکه باید از انجام هر آنچه که موجبات زحمت و دردسر مردم را فراهم می‌آورد به جد پرهیز و اجتناب کرد به ذکر مصادیقی در این رابطه پرداخت و از رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌ها خواست برای مواردی نظیر بازداشت متهمین، دستبند یا پابند زدن به آن‌ها هنگام دستگیری، بازرسی از منازل یا محل کار متهمین تدابیری بیندیشند که در عین رعایت کامل جوانب قانونی، کمترین آسیب و لطمه‌ای به حیثیت متهمین و خانواده آنها وارد نشود.
رئیس دستگاه قضا در همین رابطه به موضوع چگونگی دستگیری متهمین اشاره کرد و گفت: در برخی از موارد ضابط به دستور مقام قضائی و یا احیاناً در جرایم مشهود راساً برای دستگیری متهمین یا جلب افراد اقدام می‌کند؛ در این گونه موارد باید نهایت دقت صورت گیرد که نسبت به افرادی که ضرورت ندارد هنگام دستگیری و جلب در مقابل چشمان خانواده و همکارانش از دستبند استفاده نشود، حتی دیده می‌شود که از پابند هم استفاده می‌شود که ضرورتی ندارد مگر در موارد خاص و خطرناک بودن متهم.
رئیس عدلیه تاکید کرد: به هیچ وجه نباید متهم تحقیر شود و باید توجه داشت که جلب و بازداشت متهم به مثابه مجازات و کیفر رساندن او نیست و مجازات و کیفر متهم در زمره اموری است که باید روال قانونی خود را طی کند.
رئیس عدلیه به اهمیت مقوله تکریم خانواده زندانیان و حُسن برخورد با آنها از سوی مسئولان زندان اشاره کرد و در این راستا توصیه کرد: افرادی که در محیط زندان‌ها مسئول مواجهه با خانواده زندانیان هستند باید از آموزش لازم برخوردار باشند و با سعه صدر با خانواده زندانیان مواجه شوند.