چین را عامل رونق کنیم نه افول قدرت

صحبت هایی از تاسیس کنسولگری چین در بندرعباس موجب برخی تفسیرها در انتقاد از این اقدام احتمالی گردیده است. البته این نگاه به این خبر، از بابت قراردادهایی است که طی دولت های قبل با طرف های چینی در بحث صید ماهی در آب های خلیج فارس بسته شد و موجب محرومیت صیادان سنتی و محلی از نعمات دریایی در آب های مادری گردید.

چین را عامل رونق کنیم  نه افول قدرت

 


صحبت هایی از تاسیس کنسولگری چین در بندرعباس موجب برخی تفسیرها در انتقاد از این اقدام احتمالی گردیده است.  البته این نگاه به این خبر، از بابت قراردادهایی است که طی دولت های قبل با طرف های چینی در بحث صید ماهی در آب های خلیج فارس بسته شد و موجب محرومیت صیادان سنتی و محلی از نعمات دریایی در آب های مادری گردید.
اما این موضوع را نباید در تمام حوزه های سیاسی و اقتصادی تعمیم داد. امروزه کشورها و قدرت های بزرگ دنیا در هر شهری که کنسولگری مضاعف احداث می کنند به معنای افزایش منافع و تراکنش های مالی و کنسولی میان طرفین است.
اما این انتقاد را می توان پذیرفت که باید منافع طرفین به طور موازی و حداقل متعادل پیش رود.
اگر قرار به دادن امتیاز کنسولی به چین است،در ازای آن چه منافعی برای کشور حاصل خواهد شد. آیا چین هم در صورت تقاضای ایران چنین امتیازی را می دهد؟!
ضمن اینکه اگر قرار به تأسیس کنسولگری مضاعف می باشد باید
برنامه های اقتصادی و تعاملات دیپلماتیک به گونه ای باشد که منافع کشورمان به عنوان میزبان اولویت باشد. خیلی شفاف باید گفت که منافع این اقدام باید بیشتر برای ایران باشد و پس آن در راستای منافع و نیازهای چین باشد.