یک میلیون و ۶۷۶ راس دام در برابر تب برفکی واکسینه شدند

مدیرکل اداره دامپزشکی آذربایجان شرقی :

مدیرکل اداره دامپزشکی آذربایجان شرقی : یک میلیون و ۶۷۶ راس دام در برابر تب برفکی واکسینه شدند



تبریز-توفیقی
مدیرکل اداره دامپزشکی آذربایجان شرقی با اعلام اینکه امسال یک میلیون و ۶۷۶ راس دام استان در برابر تب برفکی واکسینه شدند، گفت: از این تعداد یک میلیون و ۴۱۶ هزار راس گوسفند و بز و ۲۶۰ هزار راس گاو و گوساله هستند.
امیرحسین بهداد اظهار کرد: وی در خصوص علت شایع شدن این بیماری و کانون‏های بیماری در آذربایجان شرقی، گفت: این بیماری در استان شیوع پیدا نکرده ولی اگر دامداران همکاری نکنند و دام ها
تحت پوشش واکسیناسیون قرار نگیرند، در ماه های آینده شاهد شیوع گسترده این بیماری در سطح استان خواهیم بود.
بهداد در خصوص اقدامات مقابله‌ای در استان از جمله واکسیناسیون اظهار کرد: واکسن به میزان کافی تامین شده و دامداران جهت واکسیناسیون دام های خود به ادارات دامپزشکی شهرستان ها و مراکز مایه کوبی مراجعه و با گروه های واکسیناسیون همکاری کنند.
وی ادامه داد: این بیماری جزو بیماری‏های مشترک بین انسان و دام نبوده اما به لحاظ اینکه می‌تواند به سرعت شیوع یابد و موجب تلفات شود از لحاظ اقتصادی موجب ضرر و زیان دامداران می‏شود.
بهداد تاکید کرد:مهمترین راه مقابله با این بیماری پیشگیری است که باید دامداران دام‏های خود را در برابر این بیماری واکسینه کنند.
وی خاطرنشان کرد: در صورت بیماری دام های بیمار تحت درمان
قرار می‏گیرند، ضمن اینکه در پروتکل‏های کنترل این بیماری معدوم سازی وجود ندارد.مدیرکل اداره دامپزشکی آذربایجان شرقی خاطر نشان کرد: از ابتدای امسال تاکنون هفت کانون بیماری در سطح استان مشاهده
 شده است ولی در صورت عدم استقبال دامداران از واکسیناسیون، این میزان می‌تواند افزایش شدیدی داشته باشد.