تربیت نخبه به جهت سیاست گذاری و استراتژی بلند مدت

یکی از دانشجویان ساکن آمریکا تعریف می کرد که در ترم های اخیر تعداد زیادی از ورودی های جدید، دانشجویانی ازعربستان، امارات و قطر هستند و در رشته های مختلف مدیریت بازرگانی، مدیریت اقتصادی، مدیریت شهری، و رشته های گران قیمت خلبانی، نگهداری تجهیزات هوایی، مهندسی خودرو و... تحصیل می کنند.

تربیت نخبه به جهت سیاست گذاری  و استراتژی بلند مدت

یکی از دانشجویان ساکن آمریکا تعریف می کرد که در ترم های اخیر تعداد زیادی از ورودی های جدید، دانشجویانی ازعربستان، امارات و قطر هستند و در رشته های مختلف مدیریت بازرگانی، مدیریت اقتصادی، مدیریت شهری، و رشته های گران قیمت خلبانی، نگهداری تجهیزات هوایی، مهندسی خودرو و... تحصیل می کنند.
این گزاره کوتاه هرچند که تنها یک نقل ساده و شاید مشاهدات ساده یک دانشجو قلمداد شود، اما در بطن خود نشان از سیاست گذاری و استراتژی بلند مدت کشورهای عربی برای تربیت نیروهای متخصص دارد. زمانی درست یا غلط می گفتند که عربستان و امارات برای جنگنده هایی که از آمریکا خریداری کرده اند خلبان ندارند! . به فرض که این موضوع درست بوده باشد، امروز می بینیم که این کشورها در برنامه و در عمل درحال پر کردن این خلأها هستند.
در نقطه مقابل در کشورمان به سبب عدم به کارگیری نیروهای زبده و نخبه شاهد مهاجرت گسترده این سرمایه ها به کشورهای همسایه و اروپا و آمریکا هستیم.
می توان به مهاجرت نخبگانی اشاره کرد که چنانچه با
برنامه ریزی وتربیت این سرمایه های ملی  به جهت سیاست گذاری و استراتژی بلند مدت در کشور از عملکرد و بازده بسیار مطلوبی از آنهابابت حضورشان در سیستم اجرایی کشور استفاده کرد.
همچنین  طبق گفته رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تصمیم اشتباه  ، ممکن است تاثیری بگذارد که عوارض آن قابل جبران نباشد، گفت: ضرر خروج نخبگان، سه برابر درآمد نفتی کشور است. باید مانع از خروج نخبگان شویم و ملزومات برگشت نخبگان را فراهم کنیم. ما باید برای برگشت نخبگان فرش قرمز پهن کنیم.
 دکتر بابک نگاهداری در نشست نخبگان تحقیقات و مرجعیت علمی با موضوع »نقش نهادهای پشتیبان در مرجعیت علمی» با بیان اینکه  در حال حاضر ثروت کشورها از فروش دانش و مالکیت فکری است، گفت: دنیا به این سمت جهت‌گیری کرده است و گزارش‌های جهانی متفق‌القول هستند تا سال ۲۰۵۰ پیشران همه فعالیت‌ها، علم و فناوری است.
وی با تاکید بر اینکه رسیدن به مرجعیت علمی برای ایران مهم‌تر است، خاطر نشان کرد: در نظریه اسلامی حکمرانی، فراهم کردن رشد علمی و عقلی برای انسان مهم است. در کشورهای غربی، همه ارجاعات اقتصادی است؛ ولی در نظام اسلامی به سمت عقل است. در نظام اسلامی، مسائل اقتصادی، سیاسی و ... زمانی ارزش دارد که به تربیت انسان و رشد علمی و عقلی منجر شود.
وی در مورد دستاوردها و وضع موجود کشور، گفت: در این سال‌ها زیست بوم دانش‌بنیان تقویت شده و ما رشد قابل توجهی پیدا کردیم و جزء ۲۰ کشور دنیا در تولید علم هستیم. ایران یک درصد جمعیت جهان را دارد، ولی ۱.۹۶ درصد از علم جهان را تولید می‌کند و این جای افتخار دارد.
نگاهداری با بیان اینکه در شاخص‌هایی که به نهاد علم برمی‌گردد، نخبگان ما افتخارآفرینی می‌کنند، ولی در اثربخشی تولیدات علمی راه نرفته زیادی داریم. مردم باید تاثیر پیشرفت‌های علمی را بر سر سفره خود ببینند.