پیرترین شهرستان‎های استان اصفهان کدامند؟

رئیس گروه سلامت میانسالان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ۲۰ درصد جمعیت شهرستان‌های خوانسار، اردستان و بویین میاندشت را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهند.

پیرترین شهرستان‎های استان اصفهان کدامند؟

 

 


رئیس گروه سلامت میانسالان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ۲۰ درصد جمعیت شهرستان‌های خوانسار، اردستان و بویین میاندشت را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،ناهید مرادی گفت:طبق تعاریف جهانی، اگر درصد افراد سالمند جامعه‌ای کمتر از ۷ درصد باشد، آن جامعه جوان، اگر این درصد بین ۷ تا ۱۴ باشد رو به سالمندی و اگر بیش از ۱۴ باشند، آن جامعه، سالمند محسوب می‌شود. بر اساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۹۵، استان اصفهان جزو شش استان پیر کشور است.
او افزود: خوانسار، اردستان و بویین میاندشت سه شهرستان با درصد بالای سالمندی هستند که حدود ۲۰ درصد جمعیت این شهرستان‌ها را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهند.
رئیس گروه سلامت میانسالان و سالمندان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه تعادل گروه‌های جمعیتی به دلیل کاهش نرخ باروری از یک سو و بهبود شرایط بهداشت و درمان و افزایش امید به زندگی از سوی دیگر، بهم خورده است و جامعه به سمت سالمندی پیش رفته است، گفت: در حال حاضر درصد سالمندان در برخی شهرستان‌ها مانند اردستان با ۱۹ درصد، گلپایگان ۱۶و
 ۹ درصد، نائین ۱۶و ۶ درصد، خور ۱۶و ۱ درصد، نطنز ۱۵و ۱ درصد، دهاقان ۱۵ درصد و فریدن به ۱۴و ۳ درصد از میانگین کشور و استان بالاتر است.
مرادی ادامه داد: در حال حاضر بررسی کامل وضعیت فیزیولوژی و روانشناختی سالمندان بر اساس ارزیابی جامع سالمندی انجام نشده است که بر اساس آن بتوان گفت که فرد دچار پیری زودرس یا دیررس شده است، اکنون ۵۰ درصد جمعیت سالمندان در رنج سنی ۶۰ تا ۷۰ قرار دارند که اگر روند زاد و ولد با همین روند ادامه یابد با افزایش با شیب تند درصد سالمندی مواجه خواهیم شد به طوری که طبق پیش بینی‌ها تا ۳۰ سال آینده نرخ سالمندی کشور حدود ۳۰ درصد خواهد بود؛ یعنی از هر ۳ نفر ایرانی، یک نفر در رده سنی بالای ۶۰ سال قرار خواهد داشت.
او همچنین تاکید نمود: کشور در حالی به سمت سالمندی پیش می‌رود که زیر ساخت‌های سلامت، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه، برای مواجهه با این جمعیت نیاز به توسعه جدی و فوری دارد.