مروری بر ۱۲ مورد از هیجان انگیزترین ماموریت‌های فضایی سال ۲۰۲۳

مروری بر ۱۲ مورد از هیجان انگیزترین ماموریت‌های فضایی سال ۲۰۲۳



قسمت پنجم و پاياني
  پرتاب ولکان قنطورس
سازمان ائتلاف پرتاب و راه‌اندازی، از زمان تشکیل در سال ۲۰۰۶، بیش از ۱۵۰ موشک اطلس و دلتا خود را برای ناسا، وزارت دفاع ایالات متحده و سایر مشتریان پرتاب کرده است.این شرکت انتظار دارد موشک نسل بعدی خود موسوم به Vulcan Centaur یا ولکان قنطورس را برای اولین بار در اوایل سال ۲۰۲۳ پرتاب کند.
  پرتاب کاوشگر ماه
"اینتویتیو ماشینز"(Intuitive Machines) نیز در این سال پرتابی خواهد داشت و فرودگر قمری ساخت این شرکت موسوم به "Nova-C" انتظار می‌رود در مارس ۲۰۲۳ پرتاب شود.
  دومین تلاش هند
اگر همه چیز با مأموریت فضایی به خوبی پیش برود، ژاپن به فهرست کوتاه کشورهایی خواهد پیوست که موفق به فرود نرم بر روی ماه می‌شوند. هند همچنین امیدوار است در سال ۲۰۲۳ با پرتاب ماه نشین چاندرایان-۳ خود را به این لیست اضافه کند. این مأموریت دومین تلاش هند برای فرود بر ماه خواهد بود - اولین تلاش، چاندرایان-۲، با فرود فضاپیمایی روی ماه در سال ۲۰۱۹ به پایان رسید، اما آژانس فضایی این کشور امیدوار است که مهندسی به روز آن باعث شود این ماموریت با موفقیت به پایان برسد.
  کاوشگر اقمار یخی مشتری
آژانس فضایی اروپا(ESA) نیز برای سال ۲۰۲۳ ماموریتی به مقصد ماه را برنامه‌ریزی کرده است، اما این ماموریت نه یک، بلکه سه قمر -گانیمد، کالیست و اروپا را مورد هدف قرار می‌دهد. کاوشگر قمرهای یخی مشتری(JUICE) که قرار است در آوریل ۲۰۲۳ به فضا پرتاب شود، از مجموعه‌ای از ۱۰ ابزار برای مطالعه این قمرها در طول ۳۵ پرواز استفاده خواهد کرد.
  تلسکوپ فضایی چین
چین نیز قصد دارد سال ۲۰۲۳ تلسکوپ Xuntian را پرتاب کند. تلسکوپ فضایی نقشه‌برداری چینی یا CSST که Xuntian نیز نامیده می‌شود، قرار است در دسامبر ۲۰۲۳ سوار بر موشک لانگ مارچ ۵ پرتاب شود. این رصدخانه در زبان چینی ماندارین به معنای "کاوش آسمان‌ها"
(survey to heavens) است. این تلسکوپ از ابزارهای نوری برای بررسی آسمان و ساختن یک نقشه کیهانی جدید از جهان استفاده خواهد کرد.
میدان دید تلسکوپ فضایی "Xuntian" چین ۳۵۰ برابر از هابل گسترده‌تر است. این تلسکوپ با طولی به اندازه‌ی یک ساختمان سه طبقه، یک دیافراگم ۶.۵ فوتی(۲ متری) دارد. به گفته معاون مدیر رصدخانه ملی نجوم چین(NAOC)، این تلسکوپ کمی کم قطرتر از تلسکوپ فضایی هابل است اما میدان دید گسترده‌ی آن این موضوع را جبران می‌کند.  
*ايسنا