این نشانه‌ها یعنی کودکتان به اختلال یادگیری مبتلاست!

با ورود کودکان به مدرسه معمولاً نگرانی‌هایی برای والدین در خصوص تفاوت میزان یادگیری فرزندشان با دیگر دانش آموزان وجود دارد. با وجود اینکه میزان یادگیری در هر دانش آموز با دیگری متفاوت است. اما والدین باید به این موضوع توجه کنند که شاید ناتوانی فرزندشان در یادگیری با بعضی اختلالات در ارتباط است.

با ورود کودکان به مدرسه معمولاً نگرانی‌هایی برای والدین در خصوص تفاوت میزان یادگیری فرزندشان با دیگر دانش آموزان وجود دارد. با وجود اینکه میزان یادگیری در هر دانش آموز با دیگری متفاوت است. اما والدین باید به این موضوع توجه کنند که شاید ناتوانی فرزندشان در یادگیری با بعضی اختلالات در ارتباط است.
ناتوانی‌های یادگیری خاص SpLDs( Specific learning disorders) به گروهی از آسیب‌های شناختی خاص مادام‌العمر اشاره می‌کند که به طیف وسیعی از فرآیندهای یادگیری شامل مهارت‌های گوش دادن، صحبت کردن، املا، بیان نوشتاری، ریاضیات، درک، یا خواندن مربوط می‌شود.
 چرا فرزندم خوب یاد نمی‌گیرد
درباره چگونگی تشخیص اختلال یادگیری می‌گوید:هنگامی که یک دانش آموز به خصوص درسال‌های اولیه تحصیل، دچار عدم یادگیری به ویژه در دروس مربوط به خواندن، نوشتن وریاضیات می‌شود، این سؤال اساسی از طرف والدین و معلمان مطرح می‌شود که علت عدم یادگیری این دانش آموزان چیست.
 ارتباط هوش با یادگیری
به گفته این روان شناس تربیتی سال‌هاست محققان مشغول پژوهش برای یافتن علت عدم یادگیری دانش آموزان برای پاسخ به این سؤال هستند و پاسخ‌های گوناگونی نیز به این پرسش اساسی داده شده است.از جمله این پاسخ‌ها می‌توان به مسئله هوش اشاره کرد.در واقع دانش آموزانی که ضریب هوشی پایینی دارند به نسبت دیگر دانش‌آموزان دیرتریاد می‌گیرند.یا ممکن است از انگیزه کافی برای یادگیری برخوردار نباشند ویادگیری مدرسه‌ای را امری بیهوده و باطل بدانند.
 اختلالات روان شناختی
دکتر هاشمی می‌گوید توجه داشته باشیم اختلالات دیگر روان شناختی هم می‌تواند باعث عدم یادگیری شود: مانند اضطراب افسردگی و یا وسواس.
 بیماری‌های جسمانی
گاهی هم یک مشکل پزشکی می‌تواند باعث عدم یادگیری دانش‌آموزان شود.عواملی مانند کاهش حس بینایی و شنوایی، کم کاری یا پرکاری شدید تیروئید، فقرآهن وبرخی ویتامین‌ها نیز می‌تواند باعث کاهش قدرت یادگیری در مغز شود.
 اختلال عصبی-رشدی
به گفته عضو مدرسین انجمن روان شناسی تربیتی ایران، پدیده‌ای که می‌تواندبین ۵ تا ۱۵ درصد دانش آموزان را درگیر کند، پدیده‌ای عجیب است که دانش آموزانی را گرفتار می‌کندکه نه مشکل هوشی دارند، نه مشکل روان شناختی خاصی و نه مسئله پزشکی ویژه‌ای.
این پدیده یک اختلال عصبی-رشدی است که منشأ زیستی دارد و به صورت پایه ژنتیکی به کودک منتقل می‌شود و عوامل تراتوژنی و اپی ژنتیک می‌تواند موجب بروز و ظهور آن و تشدید آن شود.
 یادگیری تحصیلی
دکتر هاشمی می‌گوید:در واقع این اختلال بر کارکردهایی از مغز اثر می‌گذارد که در یادگیری مدرسه‌ای و تحصیلی دخیل هستند.در حالی که ممکن است بر دیگر کارکردها اثری نداشته باشد.
منبع:همشهری