یادگاری از ساسانیان؛ چشم انتظار گردشگران نوروزی

تاق بستان نمادی از عظمت هنر ایرانیان باستان و تفرجگاه و شکارگاه باشکوه پادشاهان ساسانی این روزها مهیای بازدید گردشگران نوروزی از سراسر ایران است.

تاق بستان نمادی از عظمت هنر ایرانیان باستان و تفرجگاه و شکارگاه باشکوه پادشاهان ساسانی این روزها مهیای بازدید گردشگران نوروزی از سراسر ایران است.
محمدمهدی فیض آقایی مدیر پایگاه ملی تاق بستان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به در پیش بودن سفرهای نوروزی، اظهار کرد: تاق بستان به عنوان قلب تپنده گردشگری کرمانشاه هر ساله میزبان گردشگرانی از سراسر کشور است.
وی افزود:به منظور میزبانی شایسته از گردشگران و میهمانان نوروزی برنامه هایی را در دستورکار قرار داده ایم که از جمله آنها می توان به زیباسازی فضای محیطی این مجموعه فرهنگی و تاریخی اشاره کرد.
مدیر پایگاه ملی تاق بستان اضافه کرد:باتوجه به تقارن ماه مبارک رمضان و ایام نوروز، برنامه هایی که برای این ایام تدارک دیده شده، رنگ و بوی فرهنگی مذهبی، همراه با ایجاد شادی و نشاط خواهد داشت.
وی از برگزاری جشن سرایش شاهنامه، برگزاری آئین درختکاری، جشن حلول ماه مبارک رمضان، جشن بزرگ میلاد امام حسن مجتبی(ع)،  برپایی غرفه های صنایع دستی و ... به عنوان بخشی از برنامه های تدارک دیده شده برای این ایام در این محوطه تاریخی نام برد.
فیض آقایی در ادامه عنوان کرد: در این ایام، راهنمایان گردشگری به منظور معرفی هرچه بیشتر تاق بستان به گردشگران در محوطه مستقر می شوند و با اداره کل بهزیستی هم مکاتباتی را انجام داده ایم تا در صورت امکان راهنمای ناشنوایان را هم در این محوطه مستقر کنیم.
وی در ادامه از تاق بستان به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی پیش از اسلام در ایران نام برد و گفت: تاق بستان مجموعه ای از سنگ نگاره‌ها و سنگ  نوشته‌های عصر امپراطوری ساسانی و یادگاری از شکوه و قدرت پادشاهان این دوره است.
مدیر پایگاه ملی تاق بستان اضافه کرد:ساسانیان از هنر ماندگار حجاری رو صخره‌ها و کوه‌ها برای نشان دادن قدرتشان به آیندگان استفاده می کردند که یکی از نمونه‏های شاخص آن مجموعه تاق بستان است.
وی با اشاره به وجود دو تاق بزرگ و کوچک در این مجموعه ارزشمند، عنوان کرد:در این دو تاق که نمادی از زمین هستند، نمادها و مفاهیمی وجود دارد که تاق بستان را به اثری فوق العاده و بی نظیر تبدیل کرده است، از جمله این نمادها می توانیم به نقوش روی لباس‌ها، گل‌ها و گیاهان و ...اشاره کرد.
فیض آقایی ادامه داد:در تاق بستان صحنه تاجگذاری چهار تن از پادشاهان ساسانی یعنی خسرو پرویز، اردشیر دوم، شاهپور دوم و شاهپور سوم نقش شده و مراسم شکار گوزن، شکار گراز توسط سوارکاران و نواختن موسیقی به گونه ای در آن ترسیم شده که این مجموعه را به عنوان اولین نمونه انیمیشن جهان تبدیل کرده است.
وی اضافه کرد:وجود دریاچه‌ای که تصویر تاق‌ها در آن انعکاس پیدا کند و درختان کهنسال سربه فلک کشیده ای همچون درخت رحمت با بیش از ۶۰۰ سال عمر، بر زیبایی های مجموعه تاق بستان افزوده است.
مدیر پایگاه ملی تاق بستان یادآورشد:موزه سنگ تاق بستان هم با نمایش ۱۲ ستون و سرستون از دوره ساسانی که تاکنون در استان کشف شده اند، بخشی دیگر از تاریخ ساسانیان را پیش روی چشم گردشگران قرار می‏دهد.