برنامه داریم امسال حتی یک کیلوگرم گندم هم وارد نکنیم

معاون وزیر جهادکشاورزی:

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی گفت:برنامه داریم امسال حتی یک کیلوگرم گندم وارد نکنیم و به خودکفایی کامل برسیم و در این خودکفایی بمانیم.

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی گفت:برنامه داریم امسال حتی یک کیلوگرم گندم وارد نکنیم و به خودکفایی کامل برسیم و در این خودکفایی بمانیم.
به گزارش ایسنا ، علیرضا مهاجر با بیان اینکه برداشت گندم از استان‌های جنوبی کشور از جمله هرمزگان، سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، جنوب فارس، بوشهر و قسمت‌هایی از خوزستان شروع شده است، گفت: معمولا از اوایل فروردین برداشت گندم شروع می‌شود و تا ابتدای شهریور ادامه دارد.تقریبا حدود ۵ ماه از سال برداشت گندم داریم.
وی افزود:در کشور اقلیم های متفاوتی وجود دارد.به همین دلیل برداشت گندم ابتدا از مناطق گرم شروع می شود و سپس به جنوب شرق ایران و در نهایت نیز در شمال غرب کشور خاتمه می یابد.
معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد:امیدواریم بتوانیم با توجه وعده‌ای که دولت به مردم داده برای همیشه به صورت پایدار در گندم خودکفا باشیم و در خودکفایی بمانیم.
مهاجر با  بیان اینکه برنامه‌های درازمدتی در بحث تولید گندم تدوین کرده‌ایم، افزود:برای گندم دیم برنامه جداگانه‌ای داریم که با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به نام جهش تولید در دیمزارها با مشارکت مردم، کارشناسان و صاحب نظران انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه کشور خشکی داریم، عنوان کرد: اهمیت گندم بر کسی پوشیده نیست به همین خاطر علاوه بر جهش تولید در دیمزارها برای روی گندم آبی نیز برنامه جداگانه ای داریم. اگر بتوانیم میزان عملکرد در واحد سطح گندم آبی را افزایش دهیم نیازی به گندم دیم و نگرانی از بابت بارش های نخواهیم داشت.
به گفته وی با یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار گندمی که به صورت آبی کشت می شود اگر کشاورزان خرده پا را بسیج کنیم و امکانات در اختیارشان قرار دهیم می‌توانیم از همین گندم آبی به خودکفایی برسیم و گندم دیم هم می‌تواند برای صادرات استفاده شود.
وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد در ادامه به عوامل موثر در کشت اشاره کرد و گفت: یکی از عوامل موثر در کشت بذر مناسب است. ما می توانیم ۱۰۰ درصد نیازمان به بذر گندم را در داخل کشور تهیه کنیم. همچنین نگاهمان را بر تکنولوژی و فناوری‌های روز دنیا نمی بندیم و از دستاوردهای دنیا هم استفاده می‌کنیم.از طرفی محققان بسیاری نیز در کشور داریم.
مهاجر در ادامه گفت:موسسه تحقیقاتی خوبی در زمینه خاک و آب داریم و آنها دستورالعمل های خوبی دارند که اگر کشاورزان به آنها و توصیه ها عمل کنند میزان عملکرد افزایش می یابد.
معاون وزیر جهادکشاورزی اضافه کرد: موضوع بعدی استفاده از سموم مناسب برای مبارزه با آفات و بیماری‌هاست. از کشاورزان سراسر کشور خواهش می‌کنم با توجه به اینکه در فصلی قرار داریم که بارندگی‌ها و افزایش دما  ممکن است منجر به زنگ زرد و بیماری‌های گندم در سراسر کشور شود قطعاً با بیماری‌ها مبارزه کنند زیرا به محض اینکه بیماری مشاهده شد  کار خودش را کرده و ما معمولاً در بیماری‌ها به جای درمان به دنبال پیشگیری هستیم.