رونمایی از نقشه راه تولیدات کشاورزی در همدان به‌زودی انجام می‌شود

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان:

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه استان همدان یک میلیون و ۹۵۰ هزار هکتار مساحت دارد که ۸۲۲ هزار هکتار آن منابع طبیعی و یک میلیون هکتار آن زراعی و باغی است، بیان کرد: از یک میلیون هکتار اراضی استان ۳۰۰ هزار هکتار آیش و ۷۰۰ هزار هکتار زیرکشت می رود.

 


همدان- محبوبه یادگاری
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه استان همدان یک میلیون و ۹۵۰ هزار هکتار مساحت دارد که ۸۲۲ هزار هکتار آن منابع طبیعی و یک میلیون هکتار آن زراعی و باغی است، بیان کرد: از یک میلیون هکتار اراضی استان ۳۰۰ هزار هکتار آیش و ۷۰۰ هزار هکتار زیرکشت می رود.
رضا بهراملو با بیان اینکه ۲۶۰ هزار هکتار از اراضی استان آبی و ۴۴۰ هزار هکتار دیم است، ادامه داد:
 ۸۵ هزار هکتار از اراضی آبی استان باغی و مابقی زراعی است.
وی با تأکید بر اینکه استان همدان با دارا بودن ۱.۲ درصد از مساحت کشور، چهار درصد از تولیدات کشاورزی را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: سالانه ۴و۸میلیون تن محصول کشاورزی در استان همدان تولید می شود.
بهراملو با اشاره به اینکه یک سوم اراضی استان همدان آبی است، یادآور شد: ۸۷ درصد از تولیدات کشاورزی استان در اراضی آبی است که نشان می دهد کشاورزی همدان وابسته به آب است. رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان از رونمایی نقشه راه تولیدات کشاورزی استان خبر داد و گفت: برای نخستین بار در کشور نقشه راه تولیدات کشاورزی در همدان به زودی رونمایی خواهد شد.
بهراملو درافزود: ریل‌گذاری و نقشه راه تولیدات کشاورزی استان تهیه شده و براساس آن کارها انجام می شود و سلیقه ای نخواهد بود.
احداث ۲۲۰ هکتار گلخانه در سال‌جاری
وی از احداث ۲۲۰ هکتار گلخانه در سال‌جاری خبر داد و اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ در استان همدان به اندازه ۲۰ سال گذشته گلخانه ایجاد شده است.
بهراملو گفت: در هر زمینی با احداث گلخانه موافقت می کنیم و هیچ پرونده ای درباره گلخانه ها معطل نمی‎ماند چرا که گلخانه‌ها اشتغال پایدار به همراه دارد به طوری‎که به ازای هر هکتار گلخانه
۱۱ شغل ایجاد می‎شود.
وی با تأکید بر اینکه اگر به دنبال امنیت غذایی هستیم باید بهره وری آب را افزایش دهیم، ادامه داد: بهره وری آب در دنیا ۲و ۵ کیلوگرم به ازای هر هکتار است اما در کشور ما ۱و۲ و در همدان ۱و۴ کیلوگرم به ازای هر هکتار است.
وی بیان کرد: در گلخانه ها تولید پنج تا ۱۰ برابر می‌شود و مصرف آب نیز ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد و بهره وری نیز بیش از ۱۰ برابر می‌شود.
وی تاکید کرد: اولویت اول جهاد کشاورزی احداث گلخانه‎هاست، هیچ پرونده ای در گلخانه‌ها معطل نمی‌ماند،گلخانه ها از نظر کیفی هم قابل کنترل است و سموم کمتری نیز مصرف می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه همدان پایلوت اجرای الگوی کشت است، بیان کرد: با اجرای طرح اصلاح الگوی کشت بیش از ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب صرفه‎جویی خواهد شد.
وی درباره صنایع تبدیلی هم گفت: نقشه راه صنایع تبدیلی استان همدان تهیه شده
است.
بهراملو یاداور شد: از یک ماه قبل الگوی کشت آغاز شده است و در دهه فجر در روستاها الگوی کشت برای کشاورزان تبیین آموزش داده شد.
وی تصریح کرد: در اجرای الگوی کشت اختلاف هزینه نکاشت برخی محصولات مانند سیب زمینی به کشاورزان پرداخت می شود و به همین خاطر ۴۰ هزار میلیارد تومان در بخش کشوری و ۴۰۰ میلیارد تومان برای اجرای الگوی کشت استانی به کشاورزان پرداخت می‎شود.
 اولین استانی بودیم که توانستیم پردیس کشاورزی ایجاد کنیم
رئیس جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه اولین استانی بودیم که توانستیم پردیس کشاورزی ایجاد کنیم ، افزود: درخواست ثبت جهانی گیشنیز ، رازیانه و یونجه را داده ایم.
وی یادآور شد: طی امسال ۳۳ هزار نفر دوره های آموزش ترویج را گذاراندند ، ۱۳ هزار نفر در کارگاه‎های آموزشی دوره دیدند و ۴۷ هزار نفر دوره های انفرادی و گروهی مزرعه را پشت سر گذاشتند و 144 دوره آموزش مهارتی برگزار شده است.
بهراملو در ادامه با تأکید بر اینکه اولویت فعلی استان موضوع تنظیم بازار است، خاطرنشان کرد: از لحاظ موجودی کالاهای اساسی هیچ مشکلی در استان نداریم.
وی بیان کرد: در دی ماه بیش از چهار میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شده که ۸۰۰۰ تن مرغ آماده کشتار است ضمن اینکه ۲۲۰۰ تن مرغ منجمد در انبار پشتیبانی امور دام وجود دارد یعنی حتی اگر جوجه‎ریزی هم نشود به حد کافی مرغ وجود دارد.
این مقام مسئول تصریح کرد: روزانه ۲۰۰ تن تولید مرغ در استان وجود دارد که مصرف آن در استان
 ۱۲۰ تا ۱۳۰ تن است که نشان می‎دهد مازاد بر نیاز هم داریم.
بهراملو با بیان اینکه روزانه ۵۰ تن گوشت قرمز در استان مصرف می‎شود، گفت: روزانه ۱۰ تن گوشت قرمز منجمد در استان توزیع می‎شود که اگر نیاز باشد بیشتر هم توزیع خواهد شد.
وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۱۷۰۰ تن مرغ منجمد و ۸۱۲ تن گوشت قرمز توزیع شده است، گفت: از ابتدای سال ۹۰۰۰ تن برنج توزیع شده و در حال حاضر ۱۲۰۰ تن برنج در حال توزیع است.