همدان در صورت افزایش بیماران کرونایی با کمبود تخت مواجه می‌شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان:

رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در صورت روند رو به رشد مبتلایان به کرونا در استان با کمبود تخت برای بستری بیماران و تامین اکسیژن مورد نیاز مواجه خواهیم شد.

همدان در صورت افزایش بیماران کرونایی با کمبود تخت مواجه می‌شود


رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در صورت روند رو به رشد مبتلایان به کرونا در استان با کمبود تخت برای بستری بیماران و تامین اکسیژن مورد نیاز مواجه خواهیم شد.
دکتررشید حیدری مقدم در کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا استان همدان افزود: دستگاه های اکسیژن‌ساز توان پاسخگویی به بیماران ۴۰ تخت را دارند و اگر فردی اقدام به برگزاری یک عروسی با ۷۰۰ مهمان کرده که در خوشبینانه ترین حالت ۷۰ نفر آنها کرونایی شوند نمی‌توان کاری انجام داد.
 نصب یک دستگاه اکسیژن سازدر بیمارستان سینا وی اضافه کرد: پس از یک هفته تلاش یک دستگاه اکسیژن سازدر بیمارستان سینا شهر همدان نصب شد و به زودی دستگاه هایی هم در بیمارستان‌های بهشتی و بعثت نصب و راه اندازی می‌شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان بیان کرد: هم اینک تعداد بیماران دارای علایم حاد تنفسی که در بیمارستان‌های این استان بستری هستند سه برابر شده و اگر چهار برابر شود توان کنترل بیماری را به علت کمبود دستگاه اکسیژن ساز از دست می‌دهیم.
حیدری مقدم ادامه داد: بیمارستان‌های زیر مجموعه علوم پزشکی همدان دارای سه هزار و ۲۰۰ تخت است با این اوصاف اگر تنها پنج درصد شهرستان ۷۰۰ هزار نفری همدان به این ویروس مبتلا شوند نیاز به ۳۵ هزار تخت است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: عملکرد این استان در مهار این ویروس تاکنون مطلوب بوده است و هم اینک شاخص بروز تجمعی به ازای هر ۱۰۰ هزار جمعیت در کشور ۳۰۰ مبتلا به کرونا و در همدان ۱۱۰ نفر است.
حیدری مقدم اضافه کرد: کنترل بیماری در همدان به معنای توان مهار این ویروس در همه زمان و روزها نیست چه بسا با یک لغزش و کم توجهی مردم همه بیمارستان‌های این استان از افراد کرونایی پُر و تکمیل شود.
 46 درصد بانوان خانه دار تست‌شان مثبت یا مشکوک به کرونا است
وی بیان کرد: طبق آخرین داده های آماری بانوان خانه دار ۴۶ درصد از افرادی هستند که تست شان مثبت یا مشکوک به کرونا بودند و با مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته مثبت بودن بیماری آنها تایید شده است و با احتساب کارگران، کشاورزان و مشاغل آزاد این آمار به ۷۰ درصد می‌رسد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان یادآوری کرد: سه گروه بانوان خانه دار به علت حضور در بیرون از منزل برای خرید، دورهمی‌های خانوادگی، و کارکنان دولت بیشترین آلودگی به کرونا را دارند.
حیدری مقدم ادامه داد: پیشتر ۷۰ درصد مبتلایان به کرونا از جوامع شهری و ۳۰ درصد آنها روستایی بودند اما هم اینک شمار روستاییان رو به افزایش است.
 کرونایی بودن یک انگ اجتماعی نیست
رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: برای کنترل کرونا علاوه
بر رعایت بهداشت فردی، شستشوی مرتب دست ها، زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی نیاز به مسوولیت پذیری اجتماعی دارد و افراد آلوده به این ویروس نباید بیماری خود را مخفی کنند چرا که کرونایی بودن یک انگ اجتماعی نیست.
وی گفت: هم اینک چهار شهرستان همدان، ملایر، نهاوند و تویسرکان در وضعیت قرمز، بهار در وضعیت نارنجی و مابقی شهرستان‌ها در وضعیت زرد هستند و در مجموع استان همدان در شرایط هشدار نزدیک به قرمز است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: وضعیت همدان در حال حاضر از ۷۰ درصد استان‌های کشور بهتر است و وجود کادر درمان آماده به کار، بهبود شرایط زیر ساخت‌های بهداشت و درمانی و رعایت مردم در این مولفه تاثیر بسزایی داشته است.