۲۵ کیلومتر از کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور افتتاح شد

با حضور وزیر راه و شهرسازی صورت گرفت؛

با حضور وزیر راه و شهرسازی ۲۵ کیلومتر از کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور افتتاح و عملیات اجرایی بزرگراه کهورستان- لار نیز آغاز شد.

۲۵ کیلومتر از کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور افتتاح شد

 


 


با حضور وزیر راه و شهرسازی 25 کیلومتر از کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور افتتاح و عملیات اجرایی بزرگراه کهورستان- لار نیز آغاز شد.
به گزارش ایسنا،  با حضور مهرداد بذرپاش وزیر
راه و شهرسازی، مهدی دوستی استاندار هرمزگان و جمعی از معاونان وزارت راه و شهرسازی چند پروژه مهم در حوزه راهداری هرمزگان به بهره برداری رسید.
کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور به موازات نوار ساحل جنوب کشور بندر در جنوب شرق شروع شده و در شلمچه در جنوب غربی کشور امتداد دارد.
این پروژه به طور ۱۸۵۰ کیلومتر در استان های خوزستان بوشهر و هرمزگان و همچنین سیستان و بلوچستان قرار دارد.
نوار ساحلی جنوب کشور به لحاظ برخورداری از منابع عظیم نفت و گاز ، دسترسی از طریق
 خلیج فارس و دریای عمان به آب‎های آزاد و همچنان سواحل زیبا و منحصر به فرد از جایگاه خاص و ویژه در اقتصاد دریا محور برخوردار است.
با عنایت به توسعه اقتصاد دریای جنوب کشور در جنوب و با توجه به قطب اقتصادی استان‌های جنوبی نقش عمده درآمد کشور از استانها و اهمیت حمل و نقل باری کشور در نوار ساحلی ضرورتی انکارناپذیر است لذا تکمیل این بزرگراه می‌تواند در تسهیل و برقراری ترافیک بین صنایع و بنادر جنوب کشور ، توسعه گردشگری ، کاهش تلفات ناشی از تصادفات جاده ای و همچنین صرفه جویی در مصرف سوخت هم نقش بسزایی ایفا نماید.
در راستای تکمیل کریدور مذکور در حوزه استان هرمزگان هم اکنون بخشی از محور بندر خمیر- بندر لنگه به طول ۱۰ کیلومتر با اعتبار یک ۱۴۵۰ میلیارد ریال ( ارزش روز ۳۰۰۰ میلیارد ریال) و همچنین بخشی از محور بندر جاسک- کاروان به طول
۱۵ کیلومتر با صرف اعتباری بالغ ۱۳۰۰ میلیارد ریال (ارزش روز ۳۰۰۰ میلیارد ریال) به بهره برداری رسید.
 آغاز عملیات اجرایی بزرگراه
کهورستان- لار به طول ۳۶ کیلومتر
محور کهورستان لار بخشی از کریدور بندرعباس- کهورستان- لار- جهرم -شیراز است که استان هرمزگان را از طریق استان فارس به سایر استان های مرکزی و غربی متصل می‌کند، این محور از بندر شهید رجایی از استان هرمزگان آغاز شده و از طریق شهرستان‎های کهورستان ، لار، جهرم و شیراز با اتصال به کریدور بزرگراهی جنوب به شمال کشور، استان‎های مرکزی و غربی کشور را به بنادر استان هرمزگان متصل می‎کند.
محور کهورستان -لار در سال‎های اخیر به عنوان جایگزین مناسب کریدور جنوب به شمار بندرعباس سیرجان با حجم بالای تردد وسایل نقلیه سنگین ترانزیتی مواجه شده است.
احداث باند دوم بزرگراه علاوه بر تسهیل و سرعت بخشی به ترافیک مسیر، موجب افزایش ایمنی مسیر خواهد شد ، علاوه بر آن با کاهش ترافیک محور، زمان سفر و مصرف سوخت وسایل نقلیه به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.
 در حال حاضر ۲۰ کیلومتر از محور کهورستان- لار به بهره برداری رسیده و ۸۴ کیلومتر در دست احداث باند دوم و ۴۹ کیلومتر آماده مناقصه می باشد هم اکنون شاهد آغاز عملیات اجرایی قطعه سوم این محور به طول ۳۶ کیلومتر بودیم.
وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بهره‌ برداری از این طرح‌ها در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما در راستای سیاست تکمیل کریدور نوار ساحلی جنوب کشور پروژه‌های متنوعی را پیش‌بینی کرده‌ایم، یکی از اولویت‌های اساسی راهسازی تکمیل این کریدور اصلی است.
وی افزود: شهرهای جدید ساحلی در امتداد این کریدور طراحی شده‌اند و قرار است این شهرهای جدید تاسیس شوند.
بذرپاش گفت: راه‌های مواصلاتی که مورد بهره‌برداری قرار گرفت نقش کلیدی در ترانزیت کالا و مواد نفتی دارند و بار زیادی از ترافیک برون شهری بر دوش خواهند کشید.