پیش بینی برداشت ۲۲۷ هزارتن محصول در کهگیلویه و بویراحمد

رهاورد سال پر بارش؛

رهاورد سال پر بارش؛پیش بینی برداشت۲۲۷ هزارتن محصول در کهگیلویه و بویراحمد بارش های سیل آسا بهاری و سال زراعی جاری در کهگیلویه و بویراحمد اگرچه خسارات مالی زیادی در بخش های مختلف به دنبال داشت اما این بارش ها نوید بخش سالی پربار و امیدبخش برای کشاورزان به ویژه دیم کاران بوده است.

پیش بینی برداشت ۲۲۷ هزارتن محصول در کهگیلویه و بویراحمد

رهاورد سال پر بارش؛پیش بینی برداشت۲۲۷ هزارتن محصول در کهگیلویه و بویراحمد بارش های سیل آسا بهاری و سال زراعی جاری در کهگیلویه و بویراحمد اگرچه خسارات مالی زیادی در بخش های مختلف به دنبال داشت اما این بارش ها نوید بخش سالی پربار و امیدبخش برای کشاورزان به ویژه دیم کاران بوده است.
به گزارش ایرنا، سال آبی جاری یکی از خشک ترین پاییزهای دوره های اخیر در کهگیلویه و بویراحمد در سال های اخیر تجربه شد اما این استان زمستان پربارانی را پشت سر گذاشت و بارندگی های نخستین ماه بهار هم بیشتر از نرمال بود امری که امیدها را برای درآمد خوب زراعت کاران استان زنده کرده است.
حدود ۹۰ هزار هکتار از ۱۳۳ هزار هکتار زمین زراعی کهگیلویه و بویراحمد دیم است به همین دلیل در سال های خشکسالی بخش زیادی از محصولات زراعی نابود می شود اما امسال  با سخاوت آسمان و حمایت های دولت آن طور که کارشناسان پیش بینی کرده اند سال پرمحصول و پردرآمدی در انتظار بهره برداران است.
 بارندگی های امسال براساس آخرین آمار
ولی بهره مند،رییس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت:بارندگی های پاییزی سال زراعی جاری کمتر از نرمال بود اما باران های زمستان نرمال و نخستین ماه بهار نیز بیشتر از نرمال گزارش شده است‌.
براساس آحرین آمار که هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد در روز بیست و پنجم فروردنی ماه امسال اعلام کرده میانگین بارندگی های سال آبی جاری در استان به ۵۶۰ میلیمتر رسیده که بررسی آمارها نشان می دهد ۹۸.۱درصد از بارندگی ها نسبت به دوره بلند مدت در استان محقق شده است.
این درحالی است که میانگین بارندگی سال زراعی جاری در کهگیلویه وبویراحمد تا پایان اسفند ماه سال ۱۴۰۲ معادل ۳۷۲ میلیمتر بوده به عبارت بهتر بارندگی های بهاره ۱۷۸ میلیمتر گزارش شده که این آمار به آن معناست که کشتزارهای دیم کهگیلویه و بویراحمد در فروردین امسال سیراب شدند و زمینه برای سالی پرمحصول فراهم شد.
میانگین بارش های بلند مدت کهگیلویه و بویراحمد ۵۸۳ میلیمتر است.
 پیش بینی برداشت  ۲۲۷ هزار تن محصول زراعی
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:براساس برآورد و پیش بینی های کارشناسی صورت گرفته بهار و تابستان امسال ۱۸۰هزار تن گندم در کشتزارهای استان برداشت می شود.
اسماعیل احمدی افزود:این درحالی است که پارسال ۱۷۰هزار تن محصول از گندمزار های کهگیلویه و بویراحمد برداشت شده بود.
وی تاکید کرد: با وجود بارش های مطلوب امسال و براساس بازدیدهای میدانی کارشناسان به ویژه در فروردین ماه انتظار می‏رود سال پر برکتی برای زراعت کاران در پیش باشد.
احمدی تصریح کرد:پیش بینی های کارشناسان جهاد کشاورزی استان نشان می‏دهد همچنین امسال ۴۶ هزار تن محصول جو و یک هزار تن دانه های روغنی کلزا در استان برداشت شود.
 برنامه ریزی برای خرید تضمینی محصولات زراعی
مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد گفت:با توجه به در پیش بودن فصل برداشت غلات راه اندازی هشت مرکز خرید تضمینی گندم در مناطق مختلف این استان راه اندازی پیش بینی شده  است.
ابوالحسن صداقت کیش اظهار داشت:امسال هر کیلوگرم گندم سیلویی به نرخ ۱۷۵هزار ریال و هرکیلوگرم گندم دوروم به نرخ ۱۸۰ هزار ریال از بهره برداران استان خریداری می شود.
وی تصریح کرد:کالیبره کردن باسکول ها به منظور اندازه گیری دقیق وزن محصولات، تامین کارشناسان ذیحساب و تشخیص خرید محصولات و آماده سازی مراکز خرید برنامه ریزی های انجام شده برای خرید تضمینی گندم در استان است.
صداقت کیش گفت: پول خرید تضمینی محصولات زراعی نیز یک تا حداکثر هفت روز پس از تحویل محصولات به حساب بهره برداران واریز می شود.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد به بهره بردارانی که قصد فروش محصولات خود به دولت را دارند توصیه کرد مشخصات و شماره حساب خود را به طور دقیق در سامانه خرید تضمینی وارد کنند تا روند پرداخت مطالبات آنان در کمترین زمان ممکن صورت گیرد.
کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.
این استان با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.