واقعیت های جالب که شاید درباره فضا نمی‌دانستید

ستارگانی هستند که هرگز قادر به دیدن آن‌ها نخواهیم بود

قسمت دوم
 ستارگانی هستند که هرگز قادر به دیدن آن‌ها نخواهیم بود
از زمان انفجار بزرگ بیشتر اجسام در فضا از یکدیگر دور شده‌اند. در حقیقت انبساط کیهانی در واقع در حال تسریع است. در حالی که مناطق فضا با سرعت فزاینده‌ای از یکدیگر دور می‌شوند، اولین جمعیت ستاره‌هایی که در جهان شکل گرفته‌اند اکنون بسیار دور هستند و نمی‌توانیم حتی با استفاده از بهترین تلسکوپ فعلی یا آینده امیدوار به جاسوسی آن‌ها باشیم، اما این نظریه نیز وجود دارد که احتمالا می‌توانیم به طور غیرمستقیم
 از طریق انفجار‌های پرتویی که در پایان زندگی از آن‌ها ساطع می‌شود، آن‌ها را ردیابی کنیم.
 سفیدچاله‌هایی که نقطه مقابل سیاهچاله‌ها هستند
سیاهچاله‌ها به دلیل اشتهای زیاد مشهور هستند. تاثیر آن‌ها چنان شدید است که حتی نور هم نمی‌تواند از جاذبه آن‌ها راه نجاتی داشته باشد. اما آن‌ها یک نقطه مقابل دارند؛ سفیدچاله‌ها که عملا در مقابل خویشاوندان تاریک خود قرار دارند و به جای به دام انداختن، نور و ماده را می‌پاشند.تاکنون آن‌ها کاملا اشیا فرضی هستند.ستاره‌شناسان در حال بررسی چگونگی شکل گیری آن‌ها در واقعیت هستند.
 اگر میدان مغناطیسی مشتری قابل مشاهده باشد، در آسمان شب بزرگتر از ماه به نظر می‌رسد
منطقه فضایی که در آن میدان مغناطیسی جرم غالب است به عنوان مغناطیس کره شناخته می‌شود. این مناطق سیارات، تپ اختر‌ها و حتی کهکشان ما را احاطه کرده‌اند. سیارات موجود در منظومه شمسی ما دارای مغناطیس کره‌هایی هستند که با ذرات باردار در باد جریان یافته و در پی برهم کنش با خورشید، شکل می‌گیرند. بزرگترین مگنتوسفر در منظومه شمسی مشتری را احاطه کرده است. مشتری بسیار سریع می‌چرخد و دارای یک میدان مغناطیسی بسیار قوی بوده و مغناطیس کره آن از قمر فعال آتشفشانی‌اش با پلاسما پر شده است. این ویژگی‌ها، همراه با این واقعیت که باد خورشیدی در مشتری کندتر و از چگالی کمتری نسبت به زمین برخوردار است، منجر به یک مگنتوسفر جوی بسیار قابل توجه می‌شود. آنقدر بزرگ است که به راحتی جسمی به اندازه خورشید ما دارد و در صورت مشاهده بزرگتر از ماه در آسمان شب به نظر بیاید. با توجه به اینکه بیش 
از ۱۵۰۰ برابر دورتر است.
 نپتون از زمان کشف تاکنون فقط یک مدار به دور خورشید کامل کرده است
نپتون ۱۶۵ سال طول می‌کشد تا یک مدار را به دور خورشید کامل کند. از زمان کشف آن در سال ۱۸۴۶، نپتون به تازگی اولین مدار کامل خود را پس از کشف در سال ۲۰۱۱ به پایان رسانده است.
 سیارات می‌توانند بدون یک ستاره اصلی در فضا پرسه بزنند
همه سیارات شکل گرفته، در اطراف ستاره‌ها باقی نمی‌مانند؛ 
ستاره شناسان تخمین می‌زنند که بیش از ۲۰۰ میلیارد نفر از آن‌ها بتوانند آزاد و شناور در کهکشان حضور داشته باشند.تصور می‌شد که این سیارات از سیستم خانه‌های خود بیرون رانده شده‌اند.
ادامه دارد...
*باشگاه خبرنگاران