رئیس جمهور: به روز رسانی قوانین فرهنگی و توسعه سوادرسانه‌ای ضروری است

رییس جمهور مخاطب محوری و چابک سازی دستگاههای فرهنگی را مورد تاکید قرار داد و گفت: به روز رسانی قوانین در حوزه فرهنگ و توسعه سواد رسانه‌ای برای همه قشرها و ارکان جامعه باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس جمهور: به روز رسانی قوانین فرهنگی و توسعه سوادرسانه‌ای ضروری است

 


 رییس جمهور مخاطب محوری و چابک سازی دستگاههای فرهنگی را مورد تاکید قرار داد و گفت: به روز رسانی قوانین در حوزه فرهنگ و توسعه سواد رسانه‌ای برای همه قشرها و ارکان جامعه باید مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش  ایرنا، آیت الله سیدابراهیم رئیسی  در همایش «منطق بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور» در مرکز همایش های صدا و سیما با اشاره به طرح ضرورت این بازسازی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای کار دولت مردمی، گفت: طرح این خواسته و ضرورت، گواه دغدغه‌مندی رهبری نسبت به مسایل و عرصه فرهنگی کشور است که همواره مورد تهاجم و شبیه‌خون بوده
 است.
رئیس جمهور با بیان اینکه اهمیت فرهنگ ناشی از هویت‌سازی و اقتدارآفرینی آن است، افزود: هویت و اقتدار امروز ایران اسلامی برخاسته از فرهنگ غنی ما است که نه فقط امروز بلکه همواره مورد هجمه و حمله قرار داشته است.
رئیسی با بیان اینکه روشنفکران، فرهیختگان و نخبگان جامعه متولی اصلی دیدبانی و رصد تحولات بوده و باید پیش از دیگران آسیب‌ها را شناسایی کرده و به موقع نسبت به آنها هشدار دهند و قبل از دیگران برای رفع آنها راهکار ارائه دهند، اظهار داشت: در طول تاریخ طولانی کشورمان همواره بزرگان و دلسوزانی بوده‌اند که قبل از عموم مردم آسیب‌ها را شناسایی کرده، نسبت به آنها هشدار داده و برای رفع آنها در میدان عمل گام برداشته‌اند و این رویه اساساً شاخص و معیار شناسایی نخبگان و روشنفکران
 است.
 اگر در عرصه فرهنگ پیشرفت کنیم، در دیگر عرصه‌ها نیز پیشرفت حاصل خواهد شد
رئیس جمهور در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن اساساً فرهنگ محور و فرهنگ پایه هستند، تصریح کرد: رشد و پیشرفت در این نظام نیز به طور طبیعی باید فرهنگ محور بوده و اساساً عرصه فرهنگ باید پرچمدار هرگونه پیشرفتی باشد. پویایی و تحول در همه حوزه‌ها و عرصه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران به اعتبار محوریت فرهنگ در آن فرهنگی است و اگر در عرصه فرهنگ پیشرفت کنیم پیشرفت در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و دیگر حوزه‌ها نیز حاصل خواهد شد.
 توسعه سواد مجازی از ضرورت‌های اجرای موفق تحول ساختار فرهنگی
آیت‌الله رئیسی طراحی شاخص‌های سنجش میزان موفقیت برای دستگاه‌های فرهنگی را از دیگر اقدامات مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: توسعه سواد رسانه‌ای و به تعبیر دقیق‌تر سواد مجازی برای همه قشرها و ارکان جامعه نیز ضرورت دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.رئیس جمهور شناسایی و بهره‌گیری از ظرفیت بانوان در عرصه‌های مختلف را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: رهبر معظم انقلاب همواره بر توجه به ظرفیت عظیم بانوان برای نقش آفرینی اجتماعی تاکید کرده‌اند. همچنین لازم است در کنار فعال‌تر شدن صدا و سیما که مسئولیت بزرگی در این زمینه بر عهده دارد، معاونت‌های پژوهشی نیز در دستگاههای مختلف با محوریت طراحی الگوهای کارآمد فرهنگی و تربیتی فعال‌تر شوند.
 ضرورت ساماندهی الگوهای تعامل فرهنگی
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ساماندهی الگوهای تعامل فرهنگی را ضرورت مهم دیگری در زمینه تحقق تحول ساختار فرهنگی کشور عنوان کرد و افزود: همانگونه که در عرصه دیپلماسی بر گسترش روابط با کشورهای دوست و ایستادگی مقابل کشورهای متخاصم تاکید داریم، در عرصه فرهنگی نیز باید بر تعامل با فرهنگ‌های اهل دوستی و ایستادگی در برابر فرهنگ‌های مهاجم و متخاصم متمرکز شد.
 استفاده از پیشرفت‌های تکنولوژیک در مسیر ارتقای سطح زندگی مردم با تکیه بر مبانی غنی فرهنگی
رئیس شورای عالی فضای مجازی اظهار داشت: در طوفان جاری در عرصه سایبری و جنگِ شناختی امروز، کشوری که بر مبانی غنی فرهنگی متکی است نگرانی ندارد و آسیبی نمی‌بیند. اگر به مبانی غنی فرهنگی خود تکیه کنیم از توسعه ماشین و پیشرفت تکنولوژی نیز هراسی نخواهیم داشت و برعکس می‌توانیم پیشرفت‌های تکنولوژیک را در مسیر تسهیل و ارتقای سطح زندگی مردم بکار بگیریم.