سوء مدیریت درهر حوزه ای حادثه آفرین است

مشخص نیست اصرار ما بر عدم به کارگیری شیوه های استاندارد و علمی و معقول در حوزه های مدیریتی به چه علت است و علیرغم هزینه های فراوان در عرصه های مختلف بنایی برای تغییر آن نداریم. در خرداد ماه بود که ریزش ساختمان متروپل موجب کشته و زخمی شدن بیش از ۱۰۰نفر از هموطنان آبادانی گردید و خسارات فراوانی بر کسبه و همسایگان وارد شد.

سوء مدیریت درهر حوزه ای حادثه آفرین است


مشخص نیست اصرار ما بر عدم به کارگیری شیوه های استاندارد و علمی و معقول در حوزه های مدیریتی به چه علت است و علیرغم هزینه های فراوان در عرصه های مختلف بنایی برای تغییر آن نداریم. در خرداد ماه بود که ریزش ساختمان متروپل موجب کشته و زخمی شدن بیش از 100نفر از هموطنان آبادانی گردید و خسارات فراوانی بر کسبه و همسایگان وارد شد.
علت این حادثه عدم رعایت اصول مهندسی در ساخت و ساز با سوء استفاده مالک آن از روابطش در دستگاه ها و مراکز نظارتی بود. نهایتاً افکارعمومی با اعلام حضور مالک در زمان ریزش ساختمان و اعلام رسیدگی به تخلفات صورت گرفته، منتظر بسته شدن این پرونده بودند. اما به سبب عدم مدیریت صحیح در ادامه تخریب باقی مانده متروپل این بنا در
چند نوبت دیگر ریزش کرد و هر بار موجب آسیب های جانی و مالی به مردم این منطقه گردید.
متروپل نمونه ای ملموس از سبک مدیریتی ما در مورد پیگیری امور در حوزه های مختلف می باشد. پروژه های بسیاری همچون متروپل در عرصه اقتصادی، آموزشی، فرهنگ و اجتماعی در کشورمان وجود دارد که مدام درحال هزینه آفرینی هستند،اما توجهی به آنها نمی شود و یا به شیوه ای به آن می پردازند که صرفاً وسعت و شدت خسارات را افزایش می دهد.
امروز در عرصه اجتماعی شاهد رویدادهایی هستیم که نیاز به تشخیص و مهندسی اجتماعی دارد. باید از کارشناسان حوزه جامعه شناسی به عنوان مهندسان این عرصه بهره گرفت تا مانع از ریزش بدنه اجتماع گردیم. سپردن پروژه های اجتماعی با این وسعت به دست کسانی جنس و ماهیت کارکردشان با چنین معضلاتی همخوانی ندارد، مصداق بارز تکرار سوء مدیریت ها در متروپل است.
امروز جامعه ما نیازمند حضور آسیب شناسان عرصه اجتماعی
می باشد و باید نظرات و برنامه های آنها به صورت اصولی و استاندارد مورد توجه مسئولان قرار گیرد تا متوجه این موضوع باشند که نیازهای مردم و مطالباتشان چیست و راه مواجهه با آن چگونه است؟!
سپردن متروپل به پیمانکاران غیر حرفه ای موجب ریزش چندباره این ساختمان و آسیب مضاعف بر جان و مال مردم گردید. در تحولات اخیر در سطح جامعه نیز اگر مشکل را درست تشخیص ندهیم و در واکنش به آن به ادامه شیوه های غلط سنتی اصرار داشته باشیم باید همچون متروپل شاهد ریزش های چندباره و افزایش هزینه های اجتماعی باشیم.
همانطور که در ساخته شدن پروژه ای ناقص و خطرآفرین همچون متروپل افراد و نهادها و سازمان های مختلفی مقصر بودند، در بروز حوادث اخیر درکشورمان نیز باید از دستگاه ها و مراکز و نهادهای رسمی که وظیفه مدیریت و تأمین نیازهای اجتماعی را داشته اند، انتظار پاسخگویی داشت. مسلماً متروپل یک شبه ساخته نشد و این حوادث نیز یک باره سر از دانشگاه و کوچه و خیابان درنیاوردند. علل و عوامل بسیاری در بروز این جریانات و حوادث نقش داشته اند که ضروری است با درایت و صبر و منطق به آنها پرداخت و با کشف ریشه های بروز آنها به درمان بپردازیم.
منتظرماندن برای آرام شدن فضا با روش های غیر اصولی و استاندارد مسلماً کار را با مشکل مواجه خواهد ساخت و حتی اگر بخواهیم بار دیگر صورت مسئله را پاک کنیم، مجدداً این عوارض در بخش ها و شکل های دیگر خود را نمایان خواهند ساخت.