بیماری های تنفسی دارد جای سرطان‏ها را می‏گیرد

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت؛

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت؛ بیماری های تنفسی دارد جای سرطان‏ها را می‏گیرد

 

 


رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزایش بیماری های تنفسی را با تغییرات آب و هوایی مرتبط دانست و گفت:بیماری های تنفسی دارد جای سرطان ها را به عنوان دومین عامل بیماری ها
می گیرد.
به گزارش مهر، جعفر جندقی افزود: تغییرات اقلیمی موجب گرم شدن زمین، افزایش دی اکسید کربن، بالا آمدن سطح آب دریاها، سیلاب‌ها، تغییرات آب و هوایی، گرد و غبار، کاهش آب، باران‌های سیل آسا و به هم ریختگی فصول شده است.
وی ادامه داد: میزان انرژی تا سال ۲۰۳۰ به
 ۲.۶ وات بر متر مربع و در سال ۲۰۹۰ به ۸.۵ وات بر متر مربع می‌رسد. وقتی درجه حرارت در مقیاس جهانی بیشتر از ۳ درجه بالا رود کره زمین دیگر جای زندگی نخواهد بود.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزایش بیماری‌هایی نظیر وبا را محصول این وضعیت دانست و اظهار داشت: سیاست‌ها باید به سمت تغییر سیستم پیش برود. ارتقای سطح دانش مردم درباره بیماری‌ها، ایمنی آب و غذا، بهره گیری از توان سازمان‌های مردم نهاد، به روز رسانی راهنماهای بالینی، افزایش آگاهی در سطح دانشگاه‌ها و جامعه و افزایش آگاهی کارکنان سلامت به مهار تبعات تغییرات اقلیمی کمک می‌کند.
جندقی افزود: در سطح وزارت بهداشت یک کمیته ملی در مورد تغییرات اقلیم داریم و دو برنامه ملی نیز با همکاری سازمان بهداشت جهانی و یونیدو در حال اجراست.
وی از تهیه نقشه ارزیابی ملی این تغییرات در سال‌های ۲۰۱۳، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ خبر داد و گفت: باید به سمت کاهش مصرف انرژی‌های فسیلی و تولید انرژی پاک و توسعه کشاورزی هایتک در جهت کاهش مصرف آب پیش برویم.
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه در بخشی از جغرافیای کشور ۳۴۰ روز آفتابی در سال داریم، بیان کرد: با استفاده از این فرصت قادر هستیم نیمی از انرژی کشور را از این
راه تولید کنیم.
جندقی یادآور شد: در ۶ استان کشور با انجام اقداماتی در مورد آب و هواهای سرد، گرم، خشک و معتدل و همچنین بلایا، جمعیت و محیط و سلامت توانسته ایم اطلاعات لازم را به دست آوریم.