پیشگامی ذوب آهن در بومی‏سازی حاصل دور اندیشی برای ایجاد کلیه زیرساخت‌های زنجیره تولید است

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان:

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان: پیشگامی ذوب آهن در بومی‏سازی حاصل دور اندیشی برای ایجاد کلیه زیرساخت‌های زنجیره تولید است


اصفهان -امیر عزیزی
به گزارش خبرنگار ما از اصفهان ،صنعت کشور با راه اندازی
ذوب آهن اصفهان ریشه گرفت، جوانه زد و گل انداخت و بلوغ خود را پس از انقلاب اسلامی طی کرد. مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در یادداشتی، عوامل پیشگامی این شرکت در بومی سازی را بیان کرد .
نقش ذوب آهن اصفهان در رنسانس صنعتی ایران، بی بدیل است.دوره احداث این صنعت ماندگار با آغاز تکنوکراسی در ایران و یکی از تاثیرگذارترین ادوار صنعتی شدن کشور مصادف است. صنعت کشور با
راه اندازی ذوب آهن اصفهان ریشه گرفت، جوانه زد و گل انداخت و بلوغ خود را پس از انقلاب طی کرد.این مجتمع عظیم صنعتی صرف نظر از زیربنایی بودن برای صنعت کشور، رشد و شکوفایی سایر صنایع بالا دست و پایین دست خود را در اقصی نقاط ایران زمین، رقم زد.
ذوب آهن اصفهان با بیش از نیم قرن فعالیت ماندگار، همواره بومی سازی را به عنوان اولویت اصلی خود مورد توجه قرار داده است و مصداق آن دور اندیشی برای ایجاد کلیه زیرساخت‌های زنجیره تولید شامل معادن، نیروگاه، نیروی انسانی متخصص، کارخانه پخت آهک، کارگاه‌های قطعه‌سازی و ریخته‌گری قطعات سنگین، تولید آجر و جرم نسوز و...است که برای تولید فولاد به‌طور کامل در یک شهر صنعتی برای آن در نظر گرفته شد.
این تفکر یکی از برنامه های اساسی شرکت پس از انقلاب اسلامی بود.با آغاز تحریم های استکبار و همچنین شروع جنگ تحمیلی، تمرکز بر روی ساخت قطعات و تجهیزات به منظور پشتیبانی از جبهه های حق علیه باطل به عنوان مهمترین رسالت این کارخانه در ریل اجرا قرار گرفت و در این زمینه کارگاه های ساخت در تمامی بخش‎ها بدون وقفه فعال بودند.
در بخش فولادسازی و در کارگاه های مختلف از جمله میکسر، گوگردزدایی، کنورتور، LF، VD ، ایستگاه های ریخته گری و کارگاه شمش تغییراتی داده شد که ثمره آن تولید فولاد ریل بود.دستاورد دیگر در این بخش که تحریم ها نیز نتوانستند مانع تحقق آن شوند، ساخت دریچه کشویی بود که سالیانه از خروج حجم بالایی ارز از کشور جلوگیری کرد.ساخت ایستگاه ریخته گری در بخش فولادسازی نیز دستاورد بومی سازی بزرگ دیگری بود که امکان احداث آن در صنایع فولادی دیگر وجود دارد.