سربازی مشکل دوم است؛ مشکل اول را در اولویت قرار دهید

اعلام طرح استخدامی و پنج ساله شدن خدمت سربازی در این چند روز، موجب واکنش‌های مختلفی از سوی برخی مسئولان، کارشناسان و اغلب مردم به‌ویژه مشمولان که همانا جوانان باشند، شده است. طبق گفته نماینده‎ی مجلسی که طراح این طرح است؛ سربازی دومین مشکلی است که موجب تاخیر در ازدواج جوانان می‌شود؛ این سخن بدان معناست که مشکل اول، که شامل کمبود یا نبود امکانات اقتصادی، بیکاری، مسکن و ... می باشد، هنوز سرجایش است و گویا قرار نیست این نخستین و در اولویت‌ترین مشکلِ نه تنها مشمولان، که اغلب مردم، به این زودی‌ها حل شود.

سربازی مشکل دوم است؛ مشکل اول را  در اولویت قرار دهید

اعلام طرح استخدامی و پنج ساله شدن خدمت سربازی در این چند روز، موجب واکنش‌های مختلفی از سوی برخی مسئولان، کارشناسان و اغلب مردم به‌ویژه مشمولان که همانا جوانان باشند، شده است. طبق گفته نماینده‎ی مجلسی که طراح این طرح است؛ سربازی دومین مشکلی است که موجب تاخیر در ازدواج جوانان می‌شود؛ این سخن بدان معناست که مشکل اول، که شامل کمبود یا نبود امکانات اقتصادی، بیکاری، مسکن و ... می باشد، هنوز سرجایش است و گویا قرار نیست این نخستین و در اولویت‌ترین مشکلِ نه تنها مشمولان، که اغلب مردم، به این زودی‌ها حل شود. بنابراین، برخی مسئولان با نادیده گرفتن مشکل نخست، مدام در حال ارائه طرح‌هایی برای مشکلاتی هستند که در واقع عوارض مشکل نخست‌اند؛ یعنی اگر کشور درگیر مشکلات اقتصادی پیچیده‎ا‎ی که در این چندسال به اوج خود رسیده‌اند، نبود،  مشکلات دیگری که عارضه و نتیجه مشکل نخست هستند هم به‌وجود نمی‌آمدند. این نکته که کشور ما در حال حاضر سه میلیون مشمول فراری و به زعم این نماینده مجلس، مجرم دارد، دلیلش عدم توجه به همان مشکل نخست است؛ جوانی که از دانشگاه بیرون می‌آید، و با مصائب یافتن کار مواجه می‌شود، ترجیح می‌دهد دوسالی را که قرار است در سربازی طی کند، مصروف یافتن کار و بستن بار خودش کند، با این امید که در سال‌های بعد بالاخره، در نهایت با انواع طرح‌های جایگزین می‌تواند مسئله سربازی را به‌نحوی حل کند، یا به خدمت برود-در حالی‌که تا حدی از نظر کار و توان اقتصادی به تمکن رسیده، یا آن‌را بخرد یا جریمه‌ای بپردازد، یا به دلیل داشتن فرزند معافی بگیرد و... .

فرافکنیِ عدم و یا تاخیر ازدواج جوانان به سربازی از یک سو، با  پنج ساله کردن آن نیز همخوانی ندارد؛ در حالی‌که فعلا سربازی همان دو سال است، این‌همه مشمول فراری وجود دارد، چگونه است که برای حل آن، خدمت دوساله، پنج ساله می‌شود؟ آیا با طولانی‌تر شدن مدت سربازی به شرط استخدام و پرداخت حقوق، جوانان زودتر ازدواج می‌کنند؟! حقوق معمول امروز کفاف یک زندگی تک نفره را نمی‌دهد، آنگاه طی این طرح آیا از سرباز انتظار می‌رود با 90درصد کف دستمزد، پنج سال در صف انتظار برای رسیدن به یک زندگی عادی بماند؟
 ضمن این‌که هنوز این طرح، همچنانکه از نامش هویداست، در مرحله طرح است و این نماینده مجلس در مورد عدم تصویب و اجرایی نشدن آن، به کمبود یا نبود منابع مالی اشاره کرده است؛ موردی که دقیقا به دلیل آن، سه میلیون مشمول ترجیح داده‌اند، خدمت سربازی را به تاخیر بیندازند، تا در جامعه‌ای که با انواع مشکلات اقتصادی و عدم ثبات در این زمینه دست به گریبان است، بتوانند بار خود را ببندند و بعد فکری برای سربازی کنند. مسلما اگر مردم و این جوانان مشمول، چشم‌انداز روشنی نسبت به آینده اقتصادی کشور داشتند، نه سرباز فراری می‌شدند و نه مجرم.
نتیجه آن‌که بدون حل مشکل نخست، که همانا اقتصاد درهم ریخته و پیچیده، و عدم ثبات و نداشتن چشم‌انداز روشن نسبت به آینده است، نمی‌توان مشکل دوم یا هر نوع مشکل دیگری را مرتفع ساخت. ضمن آن‌که خود مشکل دوم، با طرح جدید به یک مشکل بزرگ‌تر تبدیل خواهد شد؛ انتظار دوساله، پنج ساله گشته و شکاف طبقاتی وارد جریان خدمت مقدس سربازی نیز خواهد شد؛ زیرا آنان که  توان مالی پرداخت «مالیات امنیت» را دارند طبعا به این خدمت پنج ساله تن نخواهند داد، و مابقی جوانان که تعدادشان زیاد هم هست، وارد این روند طولانی‌تر خواهند شد.