زمان از سرگیری آموزش‌های حضوری دانشجویان مشخص شد

وزیر علوم:

وزیر علوم گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا مقرر شد دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی از ۱۵ مهرماه و مقطع کارشناسی از ۱۵ آبان ماه به صورت حضوری در کلاس‌های درس فعالیت داشته باشند.

زمان از سرگیری آموزش‌های حضوری دانشجویان مشخص شد

وزیر علوم گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا مقرر شد دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی از  ۱۵ مهرماه و مقطع کارشناسی از ۱۵ آبان ماه به صورت حضوری در کلاس‌های درس فعالیت داشته باشند.
به گزارش وزارت علوم، محمدعلی زلفی‌گل در نشست رؤسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری که با محوریت «تبیین سیاست‌های آموزش عالی در دوره جدید» به صورت حضوری
و برخط در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، ضمن تبریک حلول ماه ربیع‌الاول و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای سلامت، به خانواده‌هایی که عزیزانشان را به واسطه بیماری کرونا از دست داده‌اند تسلیت و به پرسنل خدوم حوزه سلامت خدا قوت و دست مریزاد گفت.
  اعلام زمان بازگشایی و از سرگیری آموزش حضوری دانشگاه‌ها
وی با اشاره به چالش‌های پیش رو در عرصه آموزش عالی و بازگشایی و از سرگیری آموزش حضوری تصریح کرد: براساس مصوبه ستاد ملی کرونا مقرر شد دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی از ۱۵ مهرماه و مقطع کارشناسی از ۱۵ آبان ماه به صورت حضوری در کلاس‌های درس فعالیت داشته باشند. دانشگاه‌ها باید از این تصمیم ستاد ملی کرونا تبعیت کنند و نهایت تلاش خود را برای اجرای آن مبذول دارند.
وزیر علوم با اشاره به ضرورت چابک‌سازی سیستم اداری و صرفه‌جویی در هزینه‌ها گفت: این موضوع مهم باید سرلوحه فعالیت دانشگاه‌ها قرار گیرد. نسبت اعضای هیات علمی به یاوران علمی (کارکنان) باید نسبت یک به یک باشد و برای رسیدن به این شاخص باید تلاش کنیم. امروزه توسعه فناوری اطلاعات و دولت الکترونیک شرایطی را رقم زده است که رسیدن به این شاخص میسر است.
وی با تأکید ویژه بر افزایش بهره‌وری در سیستم آموزش عالی اظهار داشت: دانشگاه‌ها باید برای افزایش بهره‌وری برنامه داشته باشند، لذا باید آرزوها و اهداف بزرگ خودمان را در دانشگاه تعریف کنیم و بر اساس آن برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی کنیم.
  روسای دانشگاه‌های تراز اول سرانه اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی را بالا ببرند
زلفی‌گل افزود: تقاضا می‌کنم روسای دانشگاه‌های تراز اول که از نظر تعداد اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی رتبه‌های برتر دارند در بحث توسعه فناوری، بهره‌وری و ارتقاي شاخص‌های علمی، سرانه خود را بالا برده و با دانشگاه‌های برتر سایر کشورها مقایسه و رقابت کنند.
وی با اشاره به فصل تدوین لایحه بودجه در دولت، گفت: معاونان اداری، مالی و مدیران بودجه در دانشگاه‌ها رایزنی‌های لازم را برای جذب اعتبارات با سازمان برنامه و بودجه داشته باشند.
  بودجه‌ای برای اجرای برنامه‌های راهبردی وجود ندارد
وزیر علوم عنوان کرد: با توجه به شرایط سخت و حساس کشور، بخش عمده بودجه صرف پرداخت حقوق و مزایا به کارکنان می‌شود، و لذا بودجه‌ای برای اجرای برنامه‌های راهبردی وجود ندارد که این مشکل را باید مرتفع کنیم و ما هم به سهم خود تلاش می‌کنیم در لایحه بودجه سال آتی وضعیت دانشگاه‌ها را متفاوت ببینیم.
زلفی‌گل با تاکید بر اینکه نباید ردیف بودجه پژوهشی و فرهنگی دانشگاه‌ها صرف اموری به جز امور پژوهشی و فرهنگی شود، اظهار داشت: تمام تلاش ما این است که ردیف بودجه این دو بخش را افزایش دهیم.
  مجوز تأسیس صندوق علوم و فناوری صادر شد
وی افزود: خوشبختانه مجوز تأسیس صندوق
علوم و فناوری صادر شده و امیدواریم با تصمیم شایسته این صندوق برخی اهداف را در کاربردی کردن تحقیقات و پایان نامه‌ها، توسعه دیپلماسی علمی و تحقق نظام پیشنهادات بتوانیم محقق کنیم.
زلفی‌گل ادامه داد: تقویت علوم انسانی و پایه از اهداف و برنامه‌های اصلی ماست و امیدواریم رؤسای دانشگاه‌ها نیز به این امر توجه داشته باشند.
  لزوم برنامه‌ریزی برای دانشجویان
 نو ورود
زلفی‌گل با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی برای دانشجویان نو ورود، یادآور شد: جلسات راهبردی آموزش و پژوهش، جلسات مدیران حراست، معاونان دانشجویی نیز برای بحث و بررسی مباحث احتمالی برگزار شود.
  ایجاد سازوکار توسعه همکاری‌های دانشگاه‌های بزرگ و برتر با سایر مراکز
 آموزش عالی
وزیر علوم با تاکید بر اینکه اجرای طرح‌های بین دانشگاهی موجب تقویت روحیه کار تیمی می‌شود، گفت: باید ساز و کاری برای توسعه همکاری‌های دانشگاه‌های بزرگ و برتر با سایر مراکز آموزش عالی ایجاد کنیم. برای اجرای این طرح‌ها پیگیر اختصاص ردیف اعتباری ویژه نیز هستیم. همچنین تلاش کنیم که مراکز رشد، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری تخصیص اعتبار کامل داشته باشند.
زلفی‌گل با اشاره به تجارب ارزشمند به دست آمده در دوران کرونا در زمینه آموزش‌های الکترونیک، گفت: برنامه‌ریزی برای آموزش ترکیبی و بهره‌مندی از تجربه به دست آمده موجب خواهد شد، آموزش‌های حضوری با بسته‌های آموزش الکترونیکی تکمیل شود و اگر
 در این راستا هوشمندانه و با تدبیر عمل کنیم؛ مشکلات کمتر خواهد شد.