بهره قطر و جهان از پارس جنوبی

یک رکورد دیگر توسط قطر از محل برداشت گاز از میدان گازی مشترک با ایران رقم خورد. این بار این کشور طی قراردادی ۲۷ ساله با چین بزرگترین و طولانی ترین قرار داد فروش گاز به صورت مایع را ثبت کرده است. پیش از این نیز قطر بزرگترین ناوگان حمل و نقل دریایی انتقال گاز را به نام خود ثبت کرده و به عنوان بزرگترین صادرکننده گاز مایع در جهان قصد دارد با افزایش برداشت ۶۰ درصدی این میزان را به ۱۲۶ میلیون تن در سال ۲۰۲۷ برساند که تحقق این چشم انداز دیگر جای هیچ حرفی را باقی نمی گذارد.

بهره قطر و جهان از پارس جنوبی

 


یک رکورد دیگر توسط قطر از محل برداشت گاز از میدان گازی مشترک با ایران رقم خورد. این بار این کشور طی قراردادی 27 ساله با چین بزرگترین و طولانی ترین قرار داد فروش گاز به صورت مایع را ثبت کرده است. پیش از این نیز قطر بزرگترین ناوگان حمل و نقل دریایی انتقال گاز را به نام خود ثبت کرده و به عنوان بزرگترین صادرکننده گاز مایع در جهان قصد دارد با افزایش برداشت 60 درصدی این میزان را به 126 میلیون تن در سال 2027 برساند که تحقق این چشم انداز دیگر جای هیچ حرفی را باقی نمی گذارد.
اما افسوس که این رکوردها و قراردادها درحالی است که ما در
پارس جنوبی تنها نظاره گریم و علیرغم برداشت هایی که طی سال های اخیر
داشته ایم هنوز حرفی در برابر برداشت های قطر از این میدان نداریم. قطر در پارس جنوبی با شراکت کونوکوفیلیپس آمریکا، توتال فرانسه و شل بریتانیا یک مجمع عظیم سرمایه گذاری به راه انداخته است که در آن تمام طرف های حاضر سعی دارند برای افزایش سود خود از این میدان بیشترین میزان برداشت از پارس جنوبی را رقم بزنند.
اینکه ما تحریم هستیم و نمی توانیم از توان و تکنولوژی های پیشرفته در حوزه استخراج و پالایش استفاده کنیم و حتی در حوزه حمل و نقل دریایی نیز محدودیت داریم، باعث شده تا به طور فزاینده ای منابع و منافع ملی کشورمان نصیب کشورهای همسایه و کشورها و شرکت هایی از آن سوی
 آب های مدیترانه گردد.
حال اینکه تا چه زمان و تا چه حدی باید این فشارها را تحمل کنیم موضوعی است که باید از سوی مسئولان کشور مدنظر قرار گیرد و مشاهده کنند که فرصتی برای تعلل در تحقق خواسته ها وجود ندارد. دنیا هیچگاه منتظر نمی ماند تا ما به اهداف و سیاست های خود برسیم، بلکه باید با توجه به شرایط خود و تحولاتی که در حال رخ دادن است مسیر و سرعت دستیابی به اهدافمان را تغییر دهیم.