از ۳ میلیون موتورسیکلت تهران تنها ۵۰۰ موتور برای معاینه فنی آمده‌اند

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران عنوان کرد؛

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: از حدود سه میلیون دستگاه موتورسیکلتی که در حال حاضر در تهران مشمول گرفتن معاینه فنی هستند، متاسفانه در سال گذشته کمتر از ۵۰۰ دستگاه به ما مراجعه کردند و بنابر آمار اتحادیه معاینه فنی و سامانه سیمفا در کل کشور هم حدود ۸۰۰ دستگاه موتورسیکلت مراجعه کننده به این مراکز بودند که تعداد خیلی اندکی است.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفت: از حدود سه میلیون دستگاه موتورسیکلتی که در حال حاضر در تهران مشمول گرفتن معاینه فنی هستند، متاسفانه در سال گذشته کمتر از ۵۰۰ دستگاه به ما مراجعه کردند و بنابر آمار اتحادیه معاینه فنی و سامانه سیمفا در کل کشور هم حدود ۸۰۰ دستگاه موتورسیکلت مراجعه کننده به این مراکز بودند که تعداد خیلی اندکی است.
شادی مالکی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد وضعیت معاینه فنی موتورسیکلت‌ها با تأکید بر اینکه حوزه موتورسیکلت‌ها حوزه‌ای است که با توجه به شرایط و وضعیت آلودگی هوایی که در کلان شهرها وجود دارد باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: برابر سیاهه انتشار سال ۱۳۹۶ که شهرداری تهران منتشر کرده، بابت سهم منابع مختلف در آلودگی هوا در کلانشهر تهران سهمی برای منابع متحرک قائل می شوند و سهم تولید آلاینده‌های گازی نزدیک به ۸۰ درصد عنوان می شود که از  این ۸۰ درصد سهم خودروهای سبک ۳۷ درصد و سهم موتورسیکلت ها ۲۱ درصد است.
وی گفت: در تولید ذرات معلق که یکی از عوامل آلودگی هوا در کلان شهرها است خودروهای دیزلی سهم قابل ملاحظه ای دارند و موتورسیکلت ها در اینجا یک سهم ۱۰ درصدی را به خود اختصاص می دهند.
مالکی با بیان اینکه بسیاری از موتورسیکلت هایی که در شهر تردد می کنند، موتورسیکلت های کاربراتوری هستند و به نسبت خیلی از خودروهای انژکتوری که در سطح شهر تردد می‌کنند دارای آلایندگی بیشتری هستند، افزود: به دلیل نحوه قرارگیری پلاک موتورسیکلت‌ها و یا این که پلاک تعداد زیادی از موتورسیکلت‌ها مخدوش است، امکان شناسایی موتورسیکلت‌ها توسط دوربین‌های مکانیزه نیست.
وی تأکید کرد:علیرغم این که در ماده شش قانون هوای پاک کلیه وسایل نقلیه موتوری ملزم به گرفتن معاینه فنی هستند؛ یعنی صرفا به خودروهای سبک و سنگین اشاره نمی شود و موتورسیکلت ها هم در مقوله وسایل نقلیه موتوری که بایستی معاینه فنی دریافت کنند قرار می گیرند، اما میزان مراجعه موتورسیکلت ها به مراکز معاینه فنی را  شاهد نیستیم.
به گفته مالکی، در تهران شش مرکز در قالب ۱۱ خط معاینه فنی بابت موتورسیکلت ها را داریم، ولی از حدود سه میلیون دستگاه موتورسیکلتی که در حال حاضر در تهران مشمول گرفتن معاینه فنی هستند، متأسفانه در سال گذشته کمتر از ۵۰۰ دستگاه به ما مراجعه کردند و بنا بر آمار اتحادیه معاینه فنی و سامانه سیمفا در کل کشور هم حدود ۸۰۰ دستگاه موتورسیکلت مراجعه کننده به این مراکز بودند که تعداد خیلی اندکی است و می توانیم بگوییم موتورسیکلت ها بابت معاینه فنی مراجعه نمی‌کنند.
 لزوم اجرای طرح ساماندهی موتورسیکلت ها از منظر آلایندگی
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران با بیان اینکه در جلساتی که با پلیس راهور داشتیم پیشنهادی  به جهت سامان دهی تردد موتورسیکلت ارائه کردیم، گفت: بر اساس این پیشنهاد در گام اول یک سری از اولویت های ما در پایش وسیله نقلیه موتوری برای موتورسیکلت ها لحاظ می‌شود تا بتوانیم یک داده مستند داشته باشیم از این که وضعیت موتورسیکلت ها در حوزه معاینه فنی به چه صورت است؛ یعنی مثلا ترمز، چراغ های اخطار، وضعیت مخدوش بودن یا نبودن پلاک، دودزا بودن یا نبودن و صداهای غیرمتعارف چک و رصد شود و در سال های آتی این را تعمیم دهیم به این که تمام الزامات معاینه فنی برای موتورسیکلت‌ها رعایت شود.
مالکی با بیان اینکه قطعا می توانیم بسته های تشویقی برای موتورسیکلت ها همچون خودروها در نظر بگیریم، افزود: تا زمانی که یکی از راهکارهای قطعی همچون نوسازی و جایگزینی موتورسیکلت های برقی به جای موتورسیکلت های فعلی را انجام دهند ، می‌توانیم چنین بسته های تشویقی در نظر بگیریم؛ مثلا بابت موتورسیکلت هایی که پر تردد و پر پیمایش هستند به ویژه در محدوده مناطق مرکزی، بتوانیم بر اساس این بسته های حمایتی و تشویقی موتورسیکلت ها را ملزم کنیم که به مراکز معاینه فنی مراجعه داشته باشند. در گام بعدی در خرید و فروش، نقل و انتقال سند، بیمه، کارت سوخت و موضوعاتی از این دست می توانیم موتورسیکلت ها را ملزم کنیم مثل وسایل نقلیه سبک و سنگین به مراکز معاینه فنی مراجعه داشته باشند.