سهم ۴۹ درصدی موتورسواران از فوتی‌های شهر تهران

سرهنگ موسوی پور خبر داد؛

رییس پلیس راهور تهران بزرگ از آغاز طرح ۱۰ در تهران خبر داد و گفت: ۴۹ درصد از فوتی‌های شهر تهران برای موتورسواران است و همچنین کلاه ایمنی مانند کمربند ایمنی باید نهادینه شود.

سهم ۴۹ درصدی موتورسواران از فوتی‌های شهر تهران

رییس پلیس راهور تهران بزرگ از آغاز طرح ۱۰  در تهران خبر داد و گفت: ۴۹ درصد از فوتی‌های شهر تهران برای موتورسواران است و همچنین کلاه ایمنی مانند کمربند ایمنی باید نهادینه شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در توضیح طرح ۱۰ که از امروز در پایتخت انجام می‌شود گفت: بحث انضباط بخشی به تردد موتورسواران پیشینه‌ای دیرینه دارد و موتورسیکلت از زمانی که وارد چرخه تولید شد بحث ساماندهی آن وجود داشته است.
وی افزود: از قبل برنامه‌هایی درباره ساماندهی تردد موتورسواران وجود داشته ولی در زمان‌های مختلف متفاوت بوده است. زمانی بود که حتی والو چرخ را باز می‌کردند و باد چرخ خالی می‌شد و برخوردها تا اعمال قانون و انتقال با کفی وجود داشت و در برخی از مواقع هم تشدید برخورد با تخلفات و سه تا شش ماه توقیف در پارکینگ هم داشته‌ایم.
 ۴۹ درصد از تصادفات منجر به فوت در تهران مربوط به موتور سواران
سرهنگ موسوی پور گفت: یکی از مواردی که پلیس امکان پاسخگویی آن را ندارد بحث آلودگی هوا در و تردد موتورسیکلت‌ها می‌باشد .
۱۰/۱( ده و یک درصد) آلودگی هوا توسط وسایل نقلیه متحرک مربوط به موتورسیکلت است ولی امکان و نظارت بر آن توسط پلیس کم است چرا که معمولاً موتورسواران پلاک خود را می‌پوشانند مگر آنکه در جایی متوقف شوند که البته بحث استفاده از موتورسیکلت‌های برقی بسیار می‌تواند در جهت کاهش آلودگی هوای پایتخت کمک حال باشد.
وی با بیان اینکه عمده موتورسواران بیمه و گواهینامه و معاینه فنی ندارند و همین مساله متأسفانه به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است گفت: متأسفانه ۴۹ درصد از تصادفات منجر به فوت در تهران مربوط به موتور سواران است و این آمار نگران کننده است. از تعداد ۴۴۰ نفری که در ۸ ماهه سال جاری بر اثر تصادف فوت کرده‌اند نزدیک به نیمی از آنها مربوط به موتورسواران بوده است.
وی تصریح کرد: حرکت خلاف جهت، سرعت و سبقت، نداشتن کلاه ایمنی، تردد در خطوط ویژه، باعث تصادفات موتورسواران با موتورسیکلت‌های دیگر و یا با عابر پیاده و یا با خودروها و یا حتی واژگونی می‌شود که عمدتاً در این حوادث خود آنها آسیب می‌بینند زیرا ایمنی کمتری دارند.
وی درباره طرح ۱۰ گفت: در طرح جدید که به آن طرح ۱۰ می‌گوئیم، با ۱۰ روش و راهکار با تخلفات موتورسواران برخورد خواهد شد. انضباط بخشی به تردد آنها که هم جنبه فرهنگی و ایجابی دارد و هم به شکل سلبی با تخلفات موتورسواران برخورد خواهیم کرد.