«هَلی کُتِنی»؛ پرطرفدارترین دسر بهاره مازندران

گوجه سبز میوه‌ای آبدار و ترش مزه است که قدمت ۲ هزار ساله دارد و چینی‌ها اولین کسانی بودند که به کشت آن اقدام کردند، درختان گوجه سبز در نواحی معتدل بهترین رشد را دارند و در آب وهوای ملایم به رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد، ارغوانی و سبز روشن در می‌آیند.

گوجه سبز میوه‌ای آبدار و ترش مزه است که قدمت ۲ هزار ساله دارد و چینی‌ها اولین کسانی بودند که به کشت آن اقدام کردند، درختان گوجه سبز در نواحی معتدل بهترین رشد را دارند و در آب وهوای ملایم به رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد، ارغوانی و سبز روشن در می‌آیند.
گوجه سبز دارای ارزش غذایی کربوهیدرات، چربی، پروتئین، فیبرخام، ویتامین A.B.C، نیاسین، کلسیم، فسفر، آهن و پتاسیم است.
برخی گیاه شناسان معتقدند مصرف گوجه‌سبز خاصیت مسهلی دارد، در کاهش فشارخون ‌و چربی خون، حذف رسوبات از خون و تنظیم عملکرد معده‌ای و روده‌ای بسیارمفید است.
این میوه اثرات قابل‌توجهی نیز در جلوگیری از بیماری‌هایی مانند چربی خون بالا، پیری سلول و خاصیت ضد میکروبی، ضدقارچی و ضدباکتریایی داشته و در درمان تومور مفید است.
درخت گوجه سبز یا آلوچه یکی از درختان میوه در شمال کشور است که با طعم و اندازه مختلف، در رنگ‌های مختلف قرمز و سبز... در بیشتر مناطق و باغ‌های شما کشور دیده می‌شود.
میوه این درخت که به نام آلوچه، گوجه سبز و به زبان محلی به نام «هلی» معروف است طرفداران زیادی دارد و به مدل‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.
«خورشت آلوچه» به زبان محلی مازندران(هلی قورو) یکی از کاربردهای این میوه بهاره است که با پیاز داغ و سبزی جعفری و تخم مرغ درست می‌شود همچنین از این میوه برای خورشت گوشت و مرغ نیز استفاده می‌شود.
استفاده از «رب آلوچه» از دیگر کاربرد این میوه خوشمزه است مردم مازندران از این میوه رب تهیه کرده و در طول سال از آن در غذاهای مختلف مثل رب گوجه فرنگی برای طعم دهی استفاده می‌کنند؛ همچنین برخی از آب آلوچه به شکل نازخاتون استفاده می‌کنند و طرفداران زیادی در بین شمالی‌ها دارد.
اما یکی از پرطرفدارترین کاربرد این میوه «هلی کتنی» است
قبل ازاینکه میوه کاملا رسیده شود مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در هلی کتنی میوه‌ها را شسته و با هاونگ آن را نیمه له می‌کنند. سبزی‌های معطر کوهی و جنگلی سابیده شده مثل اوجی، نعنا، زلنگ و ... را به آن اضافه کرده و با کمکی نمک میل می‌کنند.
گرچه در بیشتر مناطق شمالی هلی کتنی به این روش مورد استفاده قرار می‌گیرد اما ممکن است در بعضی مناطق به آن تنها اوجی سابیده و گلپر اضافه کنند که بستگی به سلیقه مردم آن منطقه دارد.
به گزارش ایسنا، براساس اعلام جهادکشاورزی مازندران سال گذشته برداشت نوبرانه گوجه سبز در نیمه دوم اردیبهشت ماه از ۱۶۰۰ هکتار باغ‌های مازندران آغاز شد.
با توجه به اینکه بیشترین باغ‌های گوجه سبز مازندران در مناطق مرکزی این استان واقع شدند بیش از۲۰ هزار تن گوجه سبز از باغ‌های استان برداشت شد.
طبق اعلام جهادکشاورزی مازندران، ارقام محلی، بادکوبه‌ای، برقانی و شهریار بیشترین ارقام کشت شده گوجه سبز در مازندران است. این میوه از جمله درختانی با میوه‌ی هسته دار است که یا به صورت متمرکز و یا در میان درختان مرکبات به صورت حاشیه‌ای کشت می‌شود.