پرستاران سر دو راهی خانه نشینی و تغییر شغل

جامعه پرستاری از تبعیض در پرداختی های نظام سلامت گلایه مند است و همین موضوع باعث خروج نیروهای پرستاری از مراکز درمانی در بخش دولتی شده است.

جامعه پرستاری از تبعیض در پرداختی های نظام سلامت گلایه مند است و همین موضوع باعث خروج نیروهای پرستاری از مراکز درمانی در بخش دولتی شده است.
به گزارش مهر، نیروهای پرستاری در بالین، بیشترین خدمات را ارائه می‌دهند و از همین رو، همواره در خط مقدم خدمت به بیماران قرار دارند. به طوری که در طول شبانه روز نمی‌توان بخش‌های بیمارستانی را خالی از پرستار دید. در عین حال و به رغم حجم سنگین خدمات پرستاری؛ متأسفانه آن طور که باید و شاید از حقوق کافی برخوردار نیستند و همین موضوع سبب شده که در سال‌های اخیر، شاهد خروج پرستاران از بخش دولتی، تغییر شغل، خانه نشینی و در نهایت، مهاجرت آنها به کشورهای منطقه و…، باشیم. این در حالی است که بحران کمبود پرستار در بیمارستان‌های دولتی، به مرز خطر رسیده و می‌بایست برای جبران کمبود نیروی پرستاری، اقدامات عاجلی صورت داد.
روند خروج پرستاران از بیمارستان‌های دولتی، در مقابل افتتاح و بهره برداری از بیمارستان‌های جدید؛ نقطه مقابل هم قرار گرفته‌اند و همین موضوع در حوزه پرستاری، چالش ساز شده است. زیرا، از یک طرف شاهد کم شدن نیروهای پرستاری هستیم و از سوی دیگر، بیمارستان‌های جدید افتتاح می‌شوند که نیازمند نیروی پرستاری هستند.
عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت، با اشاره به اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، گفت: امسال برای نخستین بار اعمال تعرفه ترجیحی در مناطق کمتر برخوردار تصویب شد که گامی در جهت دسترسی عادلانه مردم به خدمات پرستاری و انگیزه همکاران جهت ماندگاری در این مناطق است.
وی به افزایش ۵۰ درصدی ضریب ریالی k پایه کارشناسان پروانه‌دار و پرستاری اشاره کرد و افزود: این افزایش نسبت به سال گذشته از ۲۰ هزار و ۱۰۰ تومان به ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است.