پاي طرح زوج و فرد به مدارس هم باز شد!

يك نكته از هزاران

با تصميم فعلي مسئولان مختلف و نيز به دستور رئيس‌جمهور، مدارس از ۱۵ شهريورماه آغاز به کار خواهند کرد و طبعا تا آن زمان آموزش‌وپرورش اين فرصت را دارد که تمهيدات بهداشتي لازم را براي حفظ جان دانش‌آموزان انديشيده و به کار گيرد. در مورد بازشدن مدارس در حالي صحبت مي‌شود که بسياري از محققان و پژوهشگران توصيه مي‌کنند با توجه به رفتارهاي خاص اين ويروس، به زندگي با آن عادت کنيم و زندگي با يک ويروس يعني رعايت تمام و کمال پروتکل‌هاي بهداشتي در رابطه با آن.

 

 

    با تصميم فعلي مسئولان مختلف و نيز به دستور رئيس‌جمهور، مدارس از 15 شهريورماه آغاز به کار خواهند کرد و طبعا تا آن زمان آموزش‌وپرورش اين فرصت را دارد که تمهيدات بهداشتي لازم را براي حفظ جان دانش‌آموزان انديشيده و به کار گيرد. در مورد بازشدن مدارس در حالي صحبت مي‌شود که بسياري از محققان و پژوهشگران توصيه مي‌کنند با توجه به رفتارهاي خاص اين ويروس، به زندگي با آن عادت کنيم و زندگي با يک ويروس يعني رعايت تمام و کمال پروتکل‌هاي بهداشتي در رابطه با آن.

    در اين ميان، در برخي نقاط جنوبي و فرودست شهرو نيز در حاشيه شهرها، به دليل تراکم جمعيت و تعداد کم مدارس، اغلب مدارس يا پرجمعيت هستند و يا چند شيفته. بر همين اساس تدبيري که فعلا در اين رابطه انديشيده شده، زوج و فرد کردن روزهاي حضور دانش‌آموزان در مدرسه است. در واقع با اجراي اين طرح، دانش‌آموزان فقط سه روز در هفته به مدرسه خواهند رفت.

    اين‌ها گفته‌هاي وزير آموزش‌وپرورش است ولي هم‌چنان بايد منتظر بمانيم تا ببينيم شرايط ما را به کجا مي‌برد چرا که در طي بازگشايي‌هاي اخير، ميزان مبتلايان و فوتي‌هاي ناشي از ابتلا به کوويد19 افزايش يافته و احتمال بروز پيک دوم و سوم هم مي‌رود. در نهايت با تمام اين پيش‌بيني‌ها هنوز به طور قطع نمي‌توان در مورد مسئله مهمي چون حضور دانش‌آموزان در مدارس تصميم جدي و موکدي گرفت. مگر اين‌که همراه دانش‌آموزان و اولياي مدارس، والدين نيز خود را ملزم به رعايت موارد بهداشتي بکنند؛ مسئله‌اي که اخيرا و در پي بازگشايي‌ها، مورد سهل‌انگاري قرار گرفته و برخي از مردم چندان که بايد و شايد، پروتکل‌ها را جدي نمي‌گيرند؛ در حالي که همزيستي با اين ويروس به يک وفاق همگاني در تمام رده‌هاي اجتماعي نيازمند است.