نقطه اشتراک فرهنگی جامعه را شناسایی کنید

مقوله فرهنگ درکشورمان اگرچه هزاران متولی دارد اما خروجی آنها به قدر یک فیلم و سریالی که از رسانه ملی پخش می شود اثرگذار نخواهد بود. در حوزه ادبیات فارسی و حفظ میراث ادبی مشاهیر و اسطورهای ایران چندین و چند بنیاد و نهاد دایر گردیده اما ارتباط آنها با بدنه جامعه هیچگاه ملموس نبوده و اثرگذاری عمومی آنها همواره نقطه ضعفشان بوده است.

مقوله فرهنگ درکشورمان اگرچه هزاران متولی دارد اما خروجی آنها به قدر یک فیلم و سریالی که از رسانه ملی پخش می شود اثرگذار نخواهد بود. در حوزه ادبیات فارسی و حفظ میراث ادبی مشاهیر و اسطورهای ایران چندین و چند بنیاد و نهاد دایر گردیده اما ارتباط آنها  با بدنه جامعه هیچگاه ملموس نبوده و اثرگذاری عمومی آنها همواره نقطه ضعفشان بوده است.
درهمین رابطه باید به اقدام مناسب رسانه ملی در پخش سریال "مستوران" که برگرفته از ادبیات اساطیری و داستان های کهن زبان و ادب فارسی است، اشاره داشت و آن را مورد تقدیر قرار داد. هرچند که بخشی از تمرکز رسانه ای جامعه به شبکه های ماهواره ای است اما براساس مشاهدات عینی می توان اذعان داشت که بسیاری خانواده از این سریال استقبال کرده اند و آن را دنبال می کنند.
این پیگیری عمومی از این سریال نشانگر اهمیت و ارزش فرهنگ ملی و اساطیری نزد ملت ایران می باشد. این پیگیری می تواند اثرپذیری اخلاقی و فرهنگی داشته باشد چرا که در بطن زبان و ادبیات پارسی، اخلاق نیک، صداقت، جوانمردی،ایثار و بسیاری از خصیصه های اخلاقی نهفته است که امروز جامعه به شدت به آنها نیازمند است.
کار فرهنگی شق القمر نیست، همین است که می بینیم؛ کافی است قدری سلیقه و ذوق داشت تا مطابق با نیاز و سلیقه  جامعه خوراک فرهنگی تهیه شود. باید به نقطه مشترکات جامعه در حوزه فرهنگ توجه داشت و آن را برای ایجاد هم افزایی و سازندگی فرهنگی مورد استفاده قرار داد.