ثبت ۹۳۰ اثر تاریخی، سیاحتی مذهبی در فهرست ملی

مدیر کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری:

مرزبان مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان در خصوص آخرین وضعیت ثبت آثار تاریخی و سیاحتی استان مرکزی در فهرست ملی و همچنین چشم انداز ثبت آثار در فهرست ملی بیان داشت:در حال حاضر تعداد ۹۳۰ مورد از آثار تاریخی استان در فهرست ملی ثبت گردیده که شهرهای اراک و ساوه و شازند بیشترین و محلات کمترین سهم را در فهرست آثار ملی به لحاظ کنی داشته اند. لکن یکی از چشم اندازها و اهداف ماموریتی ما در دولت سیزدهم افزایش این آمار می‏ باشد.

ثبت ۹۳۰ اثر تاریخی، سیاحتی مذهبی در فهرست ملی

اراك-خبرنگار آفرينش
 مرزبان مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان  در خصوص آخرین وضعیت ثبت آثار تاریخی و سیاحتی استان مرکزی در فهرست ملی و همچنین چشم انداز ثبت آثار در فهرست ملی بیان داشت:در حال حاضر تعداد ۹۳۰ مورد از آثار تاریخی استان در فهرست ملی ثبت گردیده که شهرهای اراک و ساوه و شازند بیشترین و محلات کمترین سهم را در فهرست آثار ملی به لحاظ کنی داشته اند. لکن یکی از چشم اندازها و اهداف ماموریتی ما در دولت سیزدهم افزایش این آمار می‏ باشد.
وی افزود: در دولت سیزدهم توجه به آثار تاریخی، شناسایی، حفظ ، مرمت و احیا تعداد بیشتری از بناها از طریق واگذاری به بهره بردار بخش خصوصی در دستور کار بوده که این مهم به جد در حال پیگیری می‏ باشد.
مرزبان ادامه داد:متاسفانه عمدتا تمامی آثار واجد ارزشی که در این استان ظرفیت ثبت شدن در فهرست ملی را دارد ثبت نشده که در صورت عملیاتی شدن این مهم، حفاظت اثر و احیا آن در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد:یکی از آثار مهم و هویت بخش شهر اراک که به عنوان نماد و سمبل و همچنین تاریخچه اصلی شهر است و در اجرای این مهم نیاز به اعتبار قابل توجه و مشارکت تمامی بخش های دولتی و مالکین در حفاظت از آثار را دارد بازار تاریخی اراک است که نیازمند مشارکت مالکین و کسبه، شهرداری و اوقاف است که امیدواریم شاهد اجرای آن باشیم.
مرزبان در خصوص پیوست گردشگری و اقدامات شاخص مهم دولت سیزدهم جهت توسعه آن در استان مرکزی نیز بیان داشت:راه اندازی اقامتگاه‏های بوم گردی در جهت توسعه گردشگری روستاه‏ها و ایجاد اشتغالزایی با توجه به حائز اهمیت بودن آن یکی از اهداف و چشم اندازهای مهم دولت بوده که با اجرای آن برآنیم فرهنگ، آداب و رسوم، غذا، نوع پوشش، لهجه و بناهای تاریخی مذهبی را شناسایی و به نحو شایسته به گردشگران در جهت افزایش سهم گردشگری به گردشگران داخلی و خارجی معرفی نماییم.